دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

کلیک فراد چیست؟ فراد در تبلیغات کلیکی چگونه است؟

کلیک فراد چیست؟ فراد در تبلیغات کلیکی چگونه است؟

نویسنده : عفیفه خدنگی | تاریخ بروزرسانی : 1401/11/01

تبلیغات آنلاین سابقه چندین ساله در دنیای مارکتینگ دارد اما تا به امروز اینقدر پرطرفدار و گسترده نبوده است. کسب‌وکار‌هایی که از تبلیغات آنلاین استفاده می کنند به دنبال افزایش ترافیک ورودی هستند تا از این طریق بتوانند به اهداف تبلیغاتی و کمپین خودشان برسند. بنابراین ترافیک ورودی مؤثر برای آنها بسیار مهم است. از طرف دیگر صاحبان وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هم در تلاش هستند تا مخاطبین خودشان را افزایش دهند و با ارائه تبلیغات، درآمد بیشتری کسب کنند. اینجاست که فراد در تبلیغات کلیکی به معنی تقلب(Fraud) در تبلیغات معنا پیدا می‌کند که موضوع این مقاله از دژینو است.

 

تقلب تبلیغاتی یا کلیک فراد چیست

فراد در تبلیغات

 

امروزه تبلیغات کلیکی یا PPC (Pay-Per-Click) یکی از موثرترین روش ها برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش در کسب و کارهای آنلاین است. میزان بالای تبلیغات کلیکی که کسب و کارها در ماه ها و سال های اخیر انجام داده اند هم تایید کننده این نکته می باشد.

اما یک نقطه ضعف بزرگ در مسیر درآمد از تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات بنری،‌ همسان و غیره وجود دارد و آن چیزی نیست جز کلیک فراد در تبلیغات.

اگر شما در حال استفاده از تبلیغات کلیکی در کمپین های تبلیغات آنلاین خود هستید و یا قصد دارید در آینده از این نوع تبلیغات استفاده کنید باید مراقب این پدیده باشید که سال هاست گریبان تبلیغات کلیکی را گرفته است.

 

کیس استادی پرفورمنس مارکتینگ

 

چه کسانی از فراد در تبلیغات کلیکی سود می برند؟

کلاهبرداران، سودجویان و حتی رقبای شما به روش‌های گوناگون می توانند هزینه‌ای که شما بابت هر کلیک پرداخت می کنید را با ایجاد ترافیک نامعتبر تا چندین برابر افزایش دهند. برای مثال فکر کنید یکی از رقبای شما مدام بر روی تبلیغات بنری شما در سایت‌های مختلف در زمان کمپین کلیک می کند تا باعث هدر رفتن منابع مالی شما شود و یا صاحب وب‌سایتی که بوسیله‌ بات‌های مختلف و کلیک روی بنرهای تبلیغاتی سایتش قصد دارد تا در کنار ترافیک واقعی ترافیک نامعتبر ایجاد کند و درآمد بیشتری کسب کند.

اجرای تبلیغات با هر بودجه‌ای و سادگی استفاده باعث شده تا تبلیغات کلیکی در بین روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین محبوب‌تر و پرطرفدار تر باشد. ترافیک معتبر و با کیفیت برای تبلیغات کلیکی جنبه حیاتی دارد و این همان چیزی است که باعث موفقیت یک کمپین می‌شود و همچنین باعث کسب درآمد بیشتر برای Publisher میشود و واضح است ترافیک نامعتبر و بی‌ارزش باعث افزایش هزینه برای کسب‌وکار می‌شود و ریسک بلاک شدن و عدم همکاری را برای Publisher به همراه دارد.

 


هر آنچه که به عنوان یک مارکتر باید در مورد کلیک‌های تقلبی بدانید


 

فراد در تبلیغات چه تاثیری بر کسب و کارها می گذارد؟

کلیک فراد

 

مطابق برآوردها «فراد در تبلیغات کلیکی» در سال 2020 چیزی در حدود 23.7 میلیارد دلار (معادل 528 هزار میلیارد تومان) هزینه اضافی را به کسب و کارها تحمیل کرده است. این نوع تخلف تبلیغاتی به حدی مرسوم شده است که در حال حاضر یکی از اساسی ترین دغدغه های دیجیتال مارکترهای سراسر دنیا است. ورود کلیک تقلبی در قیف بازاریابی تمامی دیتای بازاریابی را خراب می کند و باعث می شود به مشتریان و آمار و ارقام دروغین و فیک دل خوش کنیم.

با توجه به تحقیقاتی که در این خصوص در میان کسب و کارهای مختلف صورت گرفته، کسب و کارهای حوزه مالی، فروشگاه های آنلاین، کسب و کارهای حقوقی و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری بیشترین ضرر را در سال های گذشته از کلیک فراد متحمل شده اند.

این امر نیز زیاد تعجب آور نیست. زیرا بدلیل رقابت بسیار زیادی که در حوزه آنلاین در این کسب و کارها وجود دارد انجام تقلب های تبلیغاتی از سیاست های مورد استفاده توسط رقبا برای ضربه زدن به سایر کسب و کارها می باشد.

بعنوان مثال جالب است بدانید که فقط در سال 2020 فروشگاه های آنلاین چیزی در حدود 3.8 میلیارد دلار (معادل 85 هزار میلیارد تومان) را بخاطر فراد کلیکی از دست داده اند.

 

انواع کلیک فراد در تبلیغات

در یک دسته بندی کلی می توان انواع تقلب کلیکی را در 2 دسته برشمرد: تقلب های دستی و تقلب های اتوماتیک

در ادامه به معرفی هریک از این دو دسته خواهیم پرداخت.

 

کلیک فراد دستی

توسط افراد حقیقی و به منظور درگیر کردن کسب و کار هدف صورت می پذیرد. اینکار میتواند توسط یک نفر یا تعداد زیادی که برای همین منظور استخدام شده اند انجام شود. نام دیگر این نوع از کلیک فراد یا تقلب در تبلیغات، مزرعه کلیکی (click farm) است.

 

کلیک فراد اتوماتیک

توسط نرم افزارهایی که به همین منظور توسعه داده شده اند (ربات های کلیک کننده) صورت میگیرد. این ربات ها بگونه ای طراحی شده اند که به سایت منتشر کننده تبلیغ رفته و بر روی بنر کسب و کار مورد نظر کلیک کنند.

این نرم افزارها از نظر تکنیک های پیاده سازی رنج وسیعی را شامل میشوند. از نرم افزارهای بسیار ساده کلیک کننده تا ربات های بسیار پیشرفته که رفتار کاربران واقعی را شبیه سازی می کنند.

فراد اتوماتیک امروزه به حدی پیشرفت داشته که مفهوم جدیدی بنام botnet در این حوزه بوجود آمده است. بات نت به شبکه ای از ده ها، صدها و یا هزاران کامپیوتری حاوی ربات کلیک کننده گفته میشود که بوسیله آنها حملات کلیکی بر روی تبلیغات کسب و کارهای مختلف صورت میپذیرد.

 


این توضیحات خلاصه ای بود از انواع تقلب کلیکی. اگر تمایل دارید بیشتر در این زمینه مطالعه کنید مقاله مربوطه را ببینید: چگونه انواع تبلیغات کلیکی را تشخیص دهیم


 

روش های فراد تبلیغاتی

در ادامه به روش هایی می پردازیم که متقلبان از طریق آن ها به فراد در تبلیغات می پردازند.

دامین جعلی(Domain Spoofing)

دامین جعلی(domain spoofing) زمانی است که مجرمان سایبری نام وب سایت یا دامنه ایمیل را جعل کرده و سعی کنند کاربران را فریب دهند. هدف از جعل دامنه فریب دادن کاربر برای تعامل با یک ایمیل مخرب یا یک وب سایت فیشینگ است که گویی قانونی است. جعل دامنه نوعی تقلب است که قبل از سوء استفاده، اعتبارنامه های جعلی را به کسی نشان می دهد تا اعتماد او را جلب کند.

جعل دامنه اغلب در حملات فیشینگ استفاده می شود. هدف از حمله فیشینگ، سرقت اطلاعات شخصی، مانند اطلاعات کاربری ورود به حساب کاربری یا جزئیات کارت اعتباری، فریب قربانی برای ارسال پول برای مهاجم، یا فریب کاربر برای دانلود بدافزار است. جعل دامنه همچنین می‌تواند برای کلاهبرداری تبلیغاتی با فریب دادن تبلیغ‌کنندگان برای پرداخت هزینه برای تبلیغات نمایش داده شده در وب‌سایت‌هایی غیر از وب‌سایت‌هایی که فکر می‌کنند برای آن هزینه می‌کنند، استفاده شود.

 

 کلیک اینجکشن(click injections)

تزریق آگهی تبلیغاتی است که بدون پرداخت هزینه و رضایت صاحب رسانه در سایت، اپلیکیشن یا غیره منتشر شود. در این نوع کلاهبرداری، تبلیغات جدید طی فرایند وب گردی کاربر جایگزین می شود یا تبلیغات موجود را جایگزین می کند. نتیجه تزریق تبلیغات این است که برنامه شخص ثالث از بازدیدهای کاربر به جای ناشران درآمد کسب می کند.

عمل تزریق تبلیغات به اشکال مختلف صورت می گیرد. در یکی، تبلیغات در بالای آگهی‌هایی که قبلاً ظاهر می‌شوند درج می‌شوند و دیدن آگهی‌های اصلی را غیرممکن می‌کنند (و به امتیازات قابلیت مشاهده ناشران آسیب می‌رسانند). تبلیغات تزریقی همچنین می توانند به طور کامل جایگزین تبلیغات دیگر شوند یا در صفحاتی ظاهر شوند که از ابتدا قرار نبوده شامل تبلیغات باشند

 

تقلب در تبلیغات را چه کسانی انجام می دهند؟

وقتی صحبت از تقلب های تبلیغاتی میشود، یکی از چالش انگیز ترین مباحث این است که چه کسی یا چه کسانی این تقلب ها را بر ضد کسب و کار ما انجام میدهند.

وقتی پای صحبت کسب و کارهایی که ضرر و زیان های هنگفتی در این خصوص دیده اند می نشینیم غالبا معتقدند که آژانس های تبلیغاتی پشت این تقلب ها هستند و دلیلشان هم این است که آژانس ها با اینکار میخواهند بودجه تبلیغاتی شرکت ها زودتر تمام شود تا تعداد تبلیغات آنها در سال افزایش پیدا کند.

اما آیا واقعا چنین است؟ به طور قطع نمیتوان در این خصوص نظر داد و تمام مسئولیت این تخلفات را متوجه آژانس های تبلیغاتی دانست. در ادامه به معرفی 5 منبع اساسی برای این تخلفات میپردازیم. در هر کسب و کار  و با توجه به نحوه فعالیت و نحوه تبلیغات، ممکن است هریک از این موارد منبع تخلف باشند:

 

1- منتشرکنندگان تبلیغ

صاحبان وبسایت هایی که بنرهای تبلیغاتی را منتشر می کنند میتوانند جزو مضنونان باشند. برخی از منتشر کنندگان تبلیغ با هدف افزایش کلیک بر روی بنرهای تبلیغاتی سایت شان و در نتیجه افزایش درآمد اقدام به فراد در تبلیغات کلیکی میکنند.

 


برای درک این موضوع توصیه می کنیم مقاله مفصلی را که دژینو درباره تقلب پابلشرها تهیه کرده است مطالعه کنید: چه تقلبی توسط پابلیشر ها صورت می گیرد؟


2- رقبا

از رقبا نباید غافل شد. در برخی از کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهایی که شاهد رقابت بسیار بالایی هستند میتوان انتظار داشت رقبا به منظور هدر دادن بودجه های تبلیغاتی کسب و کار هدف، از تکنیک های تخلف کلیکی استفاده کنند.

 

3- آژانس های تبلیغات آنلاین

همانطور که نمیتوان تمام تقصیرها را متوجه آژانس های تبلیغاتی دانست، نمیتوان منکر این شد که آژانس های وجود دارند که با انجام تخلف در تبلیغات کلیکی سعی در افزایش درآمد خود حتی به قیمت زیان سایر کسب و کارها دارند. پلتفرم های تبلیغات کلیکی ایرانی مثل یکتانت، مدیااد و صباویژن برای رفع اتهام از خودشان معمولا به شناسایی فراد مبادرت می وررند. در حرفه ای ترین حات ممکن از طریق همکاری با ابزارهای کشف تقلب مثل دژینو می توان جلوی تمامی ورودی های نامعتبر و در نتیجه بدنامی را گرفت.

 

4- افیلیت ها

اگر در کسب و کار خود شرکایی دارید که بصورت افیلیت (که قالبا بعنوان هنکاری در فروش شناخته میشود) با شما همکاری میکنند، احتمال بیشتری برای وقوع تخلفات کلیکی در کسب و کار شما وجود دارد. گاهی وبسایت های همکار برای افزایش اعتبارشان نزد شما اقدام به افزایش میزان کلیک بر روی بنر ها و لینک های شما می نمایند و ترافیک بی کیفیت را روانه سایت شما می کنند.

گاهی نیز ممکن است سایت همکار خود قربانی حملات کلیکی شده باشد و ربات ها در هنگام خزیدن در سایت مذکور روی لینک شما کلیک کرده و وارد سایت شما شوند.

 

5- مشتریان

کمترین مضنونان تخلف های تبلیغاتی این دسته از افراد هستند. اما تعداد مشتریانی که ممکن است بر روی تبلیغات کلیکی شما تخلف انجام دهند صفر نیست. این مشتریان اغلب مشتریان ناراضی ای هستند که گمان می کنند بواسطه کسب و کار شما متوجه ضرری شده اند و قصد دارند ازین طریق ضرری را متوجه کسب و کار شما کنند.

 

آژانس‌های تبلیغاتی برای فراد دیتکشن چه کارهایی انجام می‌دهند؟

اغلب آژانس های تبلیغاتی شاخصه هایی را برای فراد دیتکشن(شناسایی فراد) در نظر می گیرند. همانطور که قابل پیش بینی است کمپانی گوگل در این خصوص پرچمدار مبارزه با تخلف های تبلیغاتی است. بزرگترین موتور جست و جوی دنیا هم از راه های دستی و هم از راه های اتوماتیک سعی در مقابله با تخلف های تبلیغاتی دارد.

تبلیغات در Google Ads ابتدا وارد یک سیستم شناسایی تقلب میشوند. این سیستم به کمک الگوریتم های پیچیده و یادگیری ماشین تبلیغات را آنالیز میکند تا بتواند تخلف های تبلیغاتی را حد زیاد شناسایی کند.

هر تبلیغی که نتواند الگوریتم های گوگل را قانع کند که بدون تقلب است برای بررسی بیشتر به بخش بررسی دستی فرستاده میشود. جایی که متخصصان گوگل تبلیغات را بصورت دستی صحت سنجی می کنند.

با طی این فرآیند اگر گوگل تشخیص دهد که تبلیغی دچار کلیک فراد شده است، به نسبت تخلف صورت گرفته هزینه را به کسب و کار مورد نظر باز می گرداند.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که حتی سیستم های گوگل هم در «فراد دیتکشن» و شناسایی فراد در تبلیغات کلیکی کاملا ایده آل نیستند و امکان بروز انواع کلیک فراد حتی با پیچیده ترین بررسی ها هم وجود دارد. زیرا همانطور که الگوریتم های شناسایی تخلف روز به روز پیچیده تر میشوند، روش های تخلف هم پبشرفت کرده و شناسایی شان روز به روز سخت تر میشود.

 

دیدگاه‌ها

  • مهسا اذانی

    خرداد 21, 1400

    ممنون

    پاسخ
  • علیرضا ریاضی

    دی 18, 1401

    من تبلیغات ادز و یکتانت انجام میدم و حس میکنم فراد داره چون اونجور که باید تبدیل نمیگیرم و به گول ختم نمیشه… از کجا میتونم بفهمم تقلب داره یا نه؟

    پاسخ
    • عفیفه خدنگی

      بهمن 22, 1401

      در اینکه تقلب وارد تبلیغاتتون شده شک نکنید. تقلب جزو جدایی ناپدیر تقلبه متاسفانه

      پاسخ
  • RAsul haghighi

    دی 18, 1401

    اینکه سایت های تبلیغات کلیکی ادعا میکنن فراد رو تشخیص میدن چقدر صحت داره؟

    پاسخ
    • عفیفه خدنگی

      بهمن 22, 1401

      ادنتورک‌‌ها سعی می‌کنن فراد رو شناسایی کنن و ادعای نابه‌جایی در این زمینه ندارند. اگر بتونن تیم مستقل، مجزا و حرفه‌ای رو به این کار اختصاص بدن می‌تونن پابه‌پای متقلبان با آپدیت‌های جدید تقلب مبارزه کنن.

      پاسخ

ارسال نظر

0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop