دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

چگونه تقلب کلیکی را تشخیص دهیم؟

چگونه انواع تقلب کلیکی را تشخیص دهیم؟

نویسنده : عفیفه خدنگی | تاریخ بروزرسانی : 1402/01/29

اولین قدم برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از انواع تقلب کلیکی، شناسایی صحیح و به موقع آن است. در این مقاله ابتدا انواع تقلب کلیکی را توضیح دادیم و بعد از آن روش‌هایی برای شناسایی تقلب ارائه کردیم. در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر یا شناسایی کلیک تقلبی کمپین‌هایتان داشتید با دژینو در تماس باشید.

 

انواع تقلب کلیکی

پیش از پرداخت به روش های تشخیص تقلب کلیکی لازم است انواع تقلب کلیکی را با هم بررسی کنیم. کلاهبرداری تبلیغاتی چالشی بی پایان در دیجیتال مارکتینگ است. این معضل به خصوص برای مارکترهایی که کمپین PPC اجرا می کنند آزاردهنده است. آماری تکان دهنده نشان می دهد که 20 % از کلیک های روی تبلیغات PPC کلیک تقلبی است.

انواع تقلب

در ادامه 5 نوع از «انواع تقلب کلیکی» را معرفی می کنیم.

ربات های بد و خوب

ربات های بد با تقلید از گردش های کاری انسان و عملکردهای واقعی در وب، به «انواع کلیک تقلبی» اقدام می کنند تا همچون کاربری واقعی ظاهر شوند. ربات‌ مخرب شکل بسیار مخربی از کلاهبرداری تبلیغاتی است و برای انجام کارهای تکراری، مانند شروع کلیک‌های جعلی، با سرعت بسیار بالا عمل می کند. این سرعت عمل به آن‌ها امکان می‌دهد تا حجم عظیمی از کلیک‌های تقلبی روی کمپین‌های PPC ایجاد کنند؛ در نتیجه ی ورود کلیک تقلبی به قیف بازاریابی به سرعت بودجه‌های تبلیغات تخلیه می شود.

یکی از انواع ربات های مخرب می تواند ربات های اسکرپر یا خزنده باشد. ربات های اسکریپر(scraper) جزو ربات های بد نیستند بلکه در برابر ربات های بد و خراشنده قرار می گیرند. با این حال ممکن است به رقبا و متقلبان برای اقدامات متقلبانه کمک کنند. شاید این نوع ربات سئو عامل تقلب نباشند ولی بدون مدیریت صحیح به سئوی سایت آسیب جدی وارد می کنند. برای مثال اسکرپرهای بی ضرر که برای کارهای تحقیقاتی استفاده می شوند می توانند با افزایش بی رویه ترافیک آسیب برسانند.

 

ترافیک مرکز داده

دیتا سنترها و ارائه دهندگان هاست هر دو برای کلاهبرداران رسانه های مفیدی به شمار می روند. این بسترها تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های کلاهبرداری، مانند شبکه‌های سریع، با پهنای باند بالا، ناشناس بودن و سخت‌افزار انعطاف‌پذیر بر اساس تقاضا را فراهم می‌کنند.

متقلبان عموما دیتاسنتر را به عنوان پروکسی یا وی پی ان ناشناس یا راه اندازی بدافزارها و نرم افزارهای خودکار به سلاح تبدیل می کنند. چندین عملیات کلاهبرداری افشا شده است که در آن کلاهبرداران از صدها سرور در مراکز داده ابری برای اجرای مرورگرها و شبیه سازها استفاده می کردند و حجم عظیمی از ترافیک موبایل و دسکتاپ را ایجاد می کردند.

 

کلیک های اسپم

از انواع کلیک تقلبی کلیک های اسپم و هرز آفت جان کمپین های کلیکی اند. تقلب کلیک اسپم زمانی اتفاق می افتد که کلاهبرداران کلیک هایی را از سوی کاربران واقعی انجام می دهند؛ بدون اینکه آن کاربر روحش هم خبر داشته باشد.

اسپم کلیک زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر صفحه وب تلفن همراه یا برنامه‌ای را باز می‌کند که کلاهبرداران قبلا در آن فعالیت داشته اند. از اینجا، کلاهبرداران می توانند با اقداماتی مثل انجام کلیک های جعلی در پس زمینه، ارسال کلیک به تبلیغات نامرئی فعال در پس زمینه و… را از طرف آن کاربر انجام دهند. کلیک‌ها را از دستگاه کاربر به فروشندگان تصادفی ارسال می کنند و مبلغی را برای درآمد از تبلیغات دریافت می نمایند.

 

ژئوماسکینگ(Geomasking)

ژئوماسکینگ تکنیکی در کلاهبرداری تبلیغاتی است که متقلبان مکان کلیک هایی که ایجاد می کنند را پنهان می کنند. در بعضی از انواع تبلیغات موقعیت مکانی اهمیت ویژه ای دارد و تبلیغ دهنده روی مکانی هایی خاص سرمایه و بودجه بیشتری صرف می کند.

کلاهبرداران هم آدرس‌های IP را جعل می‌کنند تا تبلیغ‌کنندگان را فریب دهند و کلیک‌ها را از آنچه هستند ارزشمندتر جلوه دهند. برای مثال تبلیغ دهنده ها تصور کنند که از موقعیت مکانی خاصی آمده اند. در نتیجه برای کلیک‌های جعلی هزینه پرداخت می‌شود.

کلاهبرداران همچنین مکان های خود را پنهان می کنند تا کلاهبرداری شان را نتوان با الگوهای موجود در مکان ها تجزیه و تحلیل کرد. با این همه ابزارهای شناسایی تقلب کلیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، همچون دژینو، توانایی تشخیص پیچیده ترین انواع تقلب را نیز دارند.

 


اگر مارکتر هستید این مطلب را نیز به طور تخصصی مطالعه کنید:
هر آنچه که به عنوان یک مارکتر باید در مورد کلیک‌های تقلبی بدانید


 

روش های تقلب کلیکی

کلاهبرداران روش های مخصوصی را برای کلیک تقلبی به کار می بندند که بعضی از آن ها عمومی و همیشگی است ولی بعضی روش ها ماه به ماه و سال به سال آپدیت می شود. در ادامه برخی از روش های رایج تقلب کلیکی را ذکر می کنیم. 

تقلب با vpn

فکر می کنید علت حساسیت اچ کپچا و ری کپچا روی وی‌پی‌ان چیست؟ به دلیل اینکه از هر پنج کلیک تقلبی یک مورد با VPN یا پروکسی یا شبکه های ناشناسی مثل تور(The onion router) انجام می شود. وی پی ان می تواند کمک کند موقعیت مکانی متقلبان پنهان شود و ناشناس بمانند. در جهان حدود 25 درصد از کاربران از وی پی ان استفاده می کنند ولی این عدد در ایران به تازگی بیشتر شده است. 

در تبلیغات کلیکی که پرداخت به ازای کلیک صورت می گیرد معمولا منطقه جغرافیایی خاصی هدف قرار می گیرد تا مشتریانی که در آن منطقه حضور دارند تبلیغ را ببیند. در این موارد نیز متقلبان به راحتی با استفاده از وی پی ان می توانند تبلیغات را کثیف کرده و ورودی های نامعتبر ایجاد کنند.

 


برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقاله تاثیر VPN در کلیک تقلبی را مطالعه کنید


 

کلیک فارم یا مزرعه کلیک

شاید در دهه های گذشته تصویر مزرعه کلیک را در سیلیکون ولی در بعضی سریال های HBO دیده باشید. فضایی بزرگ مثل فضاهای open to work با صدها و هزاران کامپیوتر که افرادی پشت آن ها نشسته اند و فقط  به صورت دستی روی دکمه هایی کلیک می کنند. این اتفاق می تواند با کامپیوترها و موبایل های متعدد ایجاد شود که توسط یک نفر اداره شده و فقط با هدف کلیک کردن به کار گرفته می شوند. گرچه کسی که کلیک می کند یک فرد واقعی است ولی این مورد هم تقلب کلیکی به شمار می رود.

با این توضیحات مزرعه کلیک یا کلیک فارم به مکانی گفته می شود که در آن ترافیک اینترنتی به صورت انبوه ایجاد می شود.مزرعه کلیک شاید همیشه با اهداف متقلبانه نباشد و ممکن است برای اهداف دیجیتال دیگری نیز به کار گرفته شود.

مزرعه کلیکی بیشتر در کشورهایی مثل چین، هند و فیلیپین با به کار گیری کارگرانی ارزان قیمت لو رفته است.

 

مرورگرهای هدلس

مرورگر هدلس(Headless) یا به عبارت بهتر بدون صفحه نمایش به مرورگر یا شبیه ساز مرورگری گفته می شود که بدون رابط گرافیکی کار می کند. در این مرورگرها به جای کار کردن با عناصر گرافیکی و رابط کاربری اکشن ها با خط فرمان ترمینال صورت می گیرد. 

فریم ورک هایی مثل  PhantomJS، Selenium، Nightmare، Headless Chrome و Puppeteer برای آزمایش هدلس استفاده می شود که قادر است ده ها دستگاه مختلف را شبیه سازی کند. 

مرورگرهای هدلس در واقع برای کارهای قانونی مثل تست وب سایت یا اپلیکیشن، تست کتابخانه جاوا، شبیه سازی جاوا و اجرای چند تست یو ای در پس زمینه راه اندازی شده اند ولی کلاهبرداران نیز می توانند از این ابزارها برای مقاصد خود بهره ببرند. بات‌ها با استفاده از ابزارهای توسعه و آزمایش وب‌سایت که امکان عملکرد در حالت headless را فراهم می‌کند کار می‌کنند. توضیحات بیشتر را می توانید در مقاله «مرورگرهای هدلس چیست» بخوانید.

 

راه های شناسایی و تشخیص تقلب کلیکی

علیرغم وجود روش های گوناگون برای انجام تخلفات کلیکی و ماهیت تغییر پذیر و رو به پیشرفت این تخلفات در اغلب اوقات می توان انتظار داشت در صورت بروز این تخلف 2 نشانه نمایان شوند:

1- تغییرات ناگهانی در ترافیک ورودی به سایت

همواره شاخص های آماری وبسایت خود را مورد تحلیل قرار دهید. آیا اخیرا افزایش ناگهانی در ترافیک ورودی به سایت خود را شاهد بوده اید؟ آیا وجود ip هایی با تعداد بازدید زیاد و غیر متعارف نظر شما را به خود جلب کرده است؟ این نشانه ها به علاوه سایر نشانه هایی از این دست از احتمال وقوع تخلفات کلیکی بر روی تبلیغات شما خبر میدهند، مخصوصا اگر مبدا این ترافیک نامعتبر هم از جایی بجز سایت های منتشر کننده تبلیغات شما باشد.

2- CTR بسیار بالا یا نرخ تبدیل (Conversion rate) بسیار پایین

افزایش ناگهانی و شدید در CTR یا کاهش ناگهانی نرخ تبدیل وبسایت شما هم میتواند بیانگر رخ دادن تخلفی در تبلیغات شما باشد.

این شاخصه ها در صورتیکه بطور مستمر و برای تمام منابع ترافیک سایت شما مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند می توانند کمک بزرگی برای تشخیص کلیک فراد در تبلیغات کلیکی به شما کنند.

 

چگونه کسب و کار خود را از کلیک تقلبی در امان نگه داریم؟

بعد از تشخیص احتمال وقوع تخلف در تبلیغات، به چند روش می توانیم تاثیر این تخلفات را بر روی کسب و کار خود کاهش دهیم:

1- همواره آماده باشید!

بهترین راه برای مقابله با انواع تقلب کلیکی؛ و کاهش تاثیرات آن بر کسب و کارتان این است که همواره از احتمال وقوع آن آگاه باشید و قبل از درگیر شدن با آن درباره اش فکر کنید.

مواجهه با تخلفات کلیکی آمادگی و فعالیت دائمی و همیشگی شما را می طلبد. باید همواره حواستان به منابع ترافیک و کاربران ورودی از هر منبع باشد تا در صورت وقوع تخلف در کمترین زمان آن را تشخیص داده و جلوی ضرر و زیان های هنگفت آتی را بگیرید.

اگر از Google Ads استفاده می کنید میتوانید برای مانیتور کردن ترافیک ورودی از منابع مختلف، از داشبورد گوگل ادز خود استفاده کنید. اگر از . پلتفرم های تبلیغات کلیکی  داخلی مثل یکتانت و صباویژن استفاده می کنید آن ها را مجاب کنید که گزارش دقیقی از کلیک ها در حین اجرای کمپین ارائه کنند و خودتان نیز به طور مرتب از طریق پنل کلیک های پابلیشرهای مختلف را چک کنید.

 

 

2- آی پی های مشکوک را بلاک کنید

یکی از اقداماتی که میتواند به کاهش انواع کلیک تقلبی در تبلیغات شما منجر شود شناسایی و بلاک کردن آی پی هایی است که مطابق مطالب گفته شده رفتاری مشکوک داشته اند. این روش با گذشت زمان و افزایش تعداد آی پی های بلاک شده می تواند تاثیر خوبی در جلوگیری از تخلفات بر روی تبلیغات شما داشته باشد. هرچند که با افزایش ترافیک ورودی به سایت شما شناسایی تمام ip های مشکوک کاری بسیار وقت گیر خواهد بود.

در صورت استفاده از گوگل ادز میتوانید در تنظیمات (Settings) و در قسمت IP Exclusions آی پی های مشکوک را وارد نموده تا ازین پس تبلیغات شما برای آن آی پی ها به نمایش در نیاید.

ولی اگر از تبلیغات همسان و بنری استفاده می کنید و در هیچ قسمتی امکان بلاک کردن IP را ندارید این کار را به دژینو بسپارید.

فقط کافیست در اینجا ایمیل خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

3- محل تبلیغات خود را با دقت بیشتری مشخص کنید

برخی مواقع محدود کردن محل نمایش تبلیغات میتواند کمک شایانی که کاهش کلیک فراد کند. بعنوان مثال اگر هدف تبلیغات شما ایرانی ها هستند و از پلتفرم گوگل ادز استفاده میکنید میتوانید مشخص نمایید که تبلیغات شما به آی پی های سایر کشورها نمایش داده نشود (با این روش تبلیغات شما برای افرادی که از vpn استفاده میکنند هم به نمایش در نخواهد آمد. اما کاهش درصدی از ترافیک ورودی با هدف کاهش ضرر و زیان ناشی از تبلیغات کلیکی امری منطقی به نظر میرسد.)

برای این منظور در قسمت تنظیمات پنل گوگل ادز خود، در قسمت Locations کشور هایی را که نمیخواهید تبلیغات شما به آنها نمایش داده شود را exclude کنید.

یا اگر از تبلیغات همسان و بنری استفاده می کنید از سایت های معتبر تر با الکسا زیر 1000 و یا بهترین کار ببینید کدام سایت تبلیغ گیرنده(پابلیشر) از استاندارد دژینو استفاده و دژینو آن را تایید می کند.

 


توصیه می کنیم مقاله زیر را در این خصوص مطالعه کنید:
چه تقلبی توسط پابلیشر ها صورت می گیرد؟


 

4- در صورت امکان نمایش تبلیغات خود را فقط در سایت های معتبر انجام دهید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند در کاهش انواع تقلب کلیکی برای شما موثر باشد محدود کردن تبلیغات در سایت هایی است که از درستی عملکرد آنها اطمینان دارید.

هرچند که این روش در شرایطی که در کمپین های تبلیغاتی حضور دارید و تبلیغات شما روی ده ها و صد ها سایت قرار گرفته اند کاری دشوار و در ظاهر نشدنی است، ولی می تواند تاثیر یسزایی در کاهش تخلفات تبلیغاتی شما داشته باشد.

در صورت استفاده از گوگل ادز، در پنل خود به قسمت Campaigns رفته و Display Networks را انتخاب کنید. سپس در بخش targeting وبسایت های مدنظر خود را انتخاب کنید.

و اگر می خواهید از سایت های ایرانی استفاده کنید کافیست با دژینو سایت های با کیفیت را رصد کنید.

 

با ما در ارتباط باشید support@dezhino.com

ارسال نظر

0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop