دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

ترافیک نامعتبر چیست؟

ترافیک نامعتبر چیست؟ | معرفی ترافیک جعلی(IVT) در تبلیغات

نویسنده : عفیفه خدنگی | تاریخ بروزرسانی : 1401/11/24

ترافیک معتبر و با‌ارزش وبسایت برای تبلیغات کلیکی مهم‌ترین مسأله است ولی چه ترافیکی را نامعتبر می‌گوییم؟ ترافیک نامعتبر( (Invalid Traffic، ترافیک رباتیک یا ترافیک جعلی ترافیکی است که توسط ربات و منابع کامپیوتری به‌وجود آمده است و باعث می‌شود در زمان تحلیل نتایج یک کمپین، کمپین را موفق‌تر از چیزی که واقعا هست نشان دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه Invalid Traffic ها تقلبی نیستند.

برای اینکه بتوانید جلوی هدر رفتن بودجه کمپین خود را بگیرید مهم است که با انواع «ترافیک جعلی» در وب سایت ها آشنا شوید و آنها را بشناسید.

 

کیس استادی پرفورمنس مارکتینگ

 

ترافیک جعلی چیست؟

ترافیک جعلی و نامعتبر هر فعالیتی است که از یک کاربر واقعی با علاقه واقعی صورت نگرفته باشد. ممکن است اینگونه ترافیک‌ها به صورت تصادفی و ناشی از تبلیغات مزاحم باشد یا کلیک‌هایی تقلبی و عمدی از سوی تبلیغ دهندگان رقیب و بات‌نت‌ها، حتی با نفوذ در پلتفرم‌ های تبلیغات کلیکی با هدف خراب کردن قیف بازاریابی. ورود کلیک تقلبی به قیف بازاریابی می‌تواند به راحتی تمام پلن‌های بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده و ما را به داده‌های دروغین دل‌خوش کند.

تیم کشف تقلب دژینو بعد از مدت‌ها همکاری با شرکت‌های کوچک و بزرگ در شناسایی کلیک فراد در تبلیغات؛ تخصصی کافی در دسته بندی انواع ترافیک نامعتبر و غیر طبیعی پیدا کرده است. عارف شعبانی در ادامه به صورت مختصر و مفید به شرح این موضوع می‌پردازد.

 

ترافیک جعلی

ترافیک نامعتبر چقدر جدی است؟

بیشتر برندهای مطرح جهانی و ایرانی و در واقع آن‌هایی که هزینه بیشتری برای تبلیغات در نظر می‌گیرند به‌شدت به دام ترافیک نامعتبر و دروغین می‌افتند. این موضوع تا آن جا جدی شده که بسیاری از برندهای بزرگ جهانی مثل Johnson & Johnson، Procter & Gamble و… در نیمه دهه گذشته، تبلیغات آنلاین خود را محدود می‌کردند تا از شر ترافیک جعلی و هزینه‌هایی که به آنها تحمیل می‌کند رها شوند ولی خیلی زود متوجه شدند که پاک کردن صورت مسئله راهکار درستی نیست. راهکار نوین و بهینه مبارزه با متقلبان است.

پروکتر اند گمبل Procter & Gamble که با نام P&G فعالیت می‌کند و زیرمجموعه هایی مثل ژیلت، اورال بی، هد اند شولدر و تاید دارد یکی از همان کمپانی‌های بزرگی است که به این موضوع پی برده است. این شرکت 6 سال پیش ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار بودجه تبلیغاتی خود را کاهش داد ولی پس از آن به سمت کشف تقلب و مبارزه با ترافیک جعلی پیش رفت. شرکت‌های دیگری مثل یونیلیور Unilever نیز همین رویه را در پیش گرفتند.

 

ترافیک غیر طبیعی به ۲ دسته اصلی عمومی و پیچیده تقسیم می‌شود که در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها اشاره می کنم. همچنین به شما در مورد ترافیک‌ رباتیک و تقلبی و شیوه شناسایی و مقابله با آن‌ها خواهم گفت.

1- ترافیک نامعتبر عمومی(GIVT):

می‌توان گفتgeneral Invalid traffic)  GIVT )در بین همه انواع ترافیک جعلی از همه کم خطرتر است. این ترافیک نامعتبر از طریق کراولرها(Crawler) و ربات‌هایی که منشاء مخرب ندارند می‌آیند مثل کراولرهای موتورهای جستجو گوگل یا Bing، دیتاسنترها و یا حتی ترافیک‌های پروکسی که از طریق VPN  به سایت هدایت می‌شوند. نکته مهم که باعث می‌شود این نوع ترافیک را به عنوان تقلب در نظر نگیریم این است که این نوع ترافیک تلاش نمی کند که رفتاری شبیه به انسان را تقلید کند و به دنبال تقلب نیست و شما میتوانید جلوی آن را به سادگی بگیرید.

GIVTها می توانند باعث ایجاد تفاوت در ترافیک ورودی و داده‌های آنالیتیکس شوند. برای مثال این امکان در گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) وجود دارد که این ورودی‌ها را تشخیص می‌دهد و در دیتای اصلی وارد نمی کند ولی اگر از سرور بررسی کنید متوجه می‌شوید که میزان ترافیک ورودی با آن متفاوت است. یک پیک و قله در نمودارهای ورودی به سایت شما شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که رشد مثبت ورودی داشته‌اید ولی با بررسی Source آن متوجه می‌شوید که این ترافیک منشاء انسانی ندارد و از دیتاسنتر وارد شده است و شاید کاربر انسانی نباشد. در کل در مورد GIVT می‌توان گفت خوشبختانه تشخیص تقلب کلیکی در این نوع ترافیک ساده و فیلتر کردنی است.

2- ترافیک جعلی پیچیده(SIVT):

برعکس GIVTها(Sophisticated invalid traffic) ترافیک های SIVT کاملاً تقلبی هستند. هدف سازندگان این نوع ترافیک این است که رفتار انسان را تقلید کند. شکل این نوع ترافیک‌ها ساده و قابل پیش‌بینی نیست و می‌تواند تهدید جدی برای کیفیت ترافیک ورودی به سایت و تبلیغات کلیکی شما باشد. تشخیص SIVTها معمولاً سخت است و افراد متقلب برای کسب منفعت بیشتر مدام در حال ساختن روش‌های پیچیده و جدید هستند.

 

چند روش که متقلبان برای ساخت ترافیک جعلی و رباتیک پیچیده(SIVT) استفاده می‌کنند:

Malware/Adware -1

نرم‌افزارهای مخربی که بر روی دستگاه‌کاربران واقعی نصب می‌شود و بدون اینکه او متوجه شود اصطلاحاً ترافیک قاچاق ایجاد می‌کند.

Bot -2

بات‌ها برای این طراحی شدند تا رفتاری شبیه به رفتار انسان را داشته باشند. ربات‌ها میتوانند بجای کاربر واقعی بر روی بنرهای تبلیغاتی شما در سایت‌های مختلف کلیک کنند. رقبای شما، سایت های تبلیغ کننده(Publisher) ها و هر شخصی میتواند با اجرای بات هزینه‌های شما را افزایش داده و کمپین تبلیغاتی شما را نابود کند.

Concealed / Stacked Ads-3

گاهی اوقات شما بابت فقط نمایش تبلیغ به سایت یا اپلیکیشن هزینه پرداخت میکنید و صاحب سایت یا اپلیکیشن چند تبلیغ را طوری در صفحه قرار می‌دهد که روی هم قرار میگیرند و یا اینکه در یک صفحه جدید و یا کوچک باز میشود.

Fraudulent Proxy Traffic-4

بسیاری از کاربران واقعی از VPN استفاده میکنند اما ترافیک‌های تقلبی معمولاً از پروکسی برای ماسک کردن ترافیک رباتی خودشان استفاده می‌کنند.

متقلبان برای فرار از تشخیص داده شدن معمولاً از ترکیب چند روش استفاده می‌کنند. یک مورد ساده و واقعی از SIVT که در تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود به این صورت است که: متقلب بصورت قانونی با سایت یا اپلیکیشن‌های مختلف برای تبلیغات همکاری میکند و از این طریق ترافیک رباتی خود را با ترافیک واقعی کاربران آن سایت یا اپلیکیشن وارد میکند. در این حالت شناسایی ربات‌ها از کاربران واقعی خیلی سخت می‌شود.

 

نتیجه گیری

چطور ترافیک بد وبسایت را محدود کنیم؟

اصلا ترافیک جعلی و SIVT طراحی شده تا خودش را به‌جای ترافیک انسانی جا بزند اما بازهم می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و جلوی اتلاف هزینه را گرفت. با ترکیبی از روش‌های مختلف تحلیل دیتا و صرف زمان زیاد توسط افراد خبره می‌توان ترافیک‌های نامعتبر ساده‌تری را تشخیص و تأثیر آن را محدود کرد ولی این روش به دلیل محدودیت‌های انسانی بازهم باعث اتلاف هزینه زیادی می‌شود.

اما روش به‌روزتر و دقیق‌تری این است که به‌جای افراد خبره از هوش مصنوعی استفاده کنیم. در این روش سیستم به‌طور مداوم ورودی‌ها و رفتار کاربران در سایت را پایش می‌کند و در صورتی‌که متوجه رفتار مشکوک و یا ترافیک ورودی مشکوک از یک یا چند Publisher شود بلافاصله هشدار می‌دهد.

یکی از محصولات دژینو تشخیص کاربران غیرواقعی و منبع ورود آنهاست که با استفاده از تحلیل رفتار کاربر به کمک هوش مصنوعی، فعالیت‌های غیر طبیعی سایت شما را به‌طور ۲۴ ساعته پایش می‌کند و در صورت مشاهده ربات و ترافیک نامعتبر و جعلی از طریق ایمیل و پیامک شما را مطلع می‌کند.

 

 

دیدگاه‌ها

  • راسانی

    دی 7, 1401

    اگر برای افزایش ترافیک وبسایت تنها به تبلیغات محدود شویم معمولا در کنار ترافیک خوب ترافیک بد هم پیش میاد. تبلیغات فقط زمانی جواب می ده که ترافیک سایت به رشدی نسبی دست پیدا کرده و زمان رقابت جدی تر و برندینگ رسیده

    پاسخ
  • محمد حسینی

    دی 7, 1401

    ترافیک خوب یا بد در یه مقطعی برای سایت لازمه. بستی داره چقدر هزینه ردی

    پاسخ

ارسال نظر

enemad-logo
0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop