دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

8 نوع تقلب موجود در کسب و کار ایکامرسی

9 نوع تقلب موجود در کسب و کار ایکامرسی

نویسنده : مهسا اذانی | تاریخ بروزرسانی : 1401/08/18

از سال 2018 تا 2019 ، درآمد ایکامرس  57٪ افزایش یافته است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳، این تجارت ۲۲ درصد از کل خرده‌فروشی‌ها را به خود اختصاص دهد؛ جهشی که  ۷.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. در نگاه اول، ممکن است این افزایش چندان چشمگیر به نظر نرسد. با این حال، وقتی به روند سالانه از سال 2015 به این سو نگاه می‌اندازیم، می‌توانیم رشد زیادی را برای ایکامرس پیش بینی کنیم. متاسفانه، افزایش معاملات تجارت الکترونیک مشکل دیگری را به همراه دارد که عبارتند از: انواع تقلب در ایکامرس!

 

فهرست مطالب

اهمیت کشف تقلب در ایکامرس

گزارش آماری تقلب در ای کامرس

چرا تقلب در تجارت الکترونیک اوج گرفته است؟

محافظت ایکامرس در برابر تقلب

9 نوع تقلب رایج در ایکامرس

 

اهمیت کشف تقلب در ایکامرس

آمار تشخیص تقلب در ایکامرس

 

شرکت آمازون تقریباً یک سوم معاملات ایکامرس در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. میزان فروش آمازون هر ساله حدود 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد. بزرگی این شرکت را در نظر بگیرید! و حالا به نقلی قولی از جف بزوس، بنیانگذار معروف آمازون، توجه کنید:

جف بزوس می‌گوید:

«مشتریان ما میهمانانی هستند که در یک مهمانی دعوت کرده ایم و ما میزبان آن‌ها هستیم. وظیفه ما این است که هر روز جنبه‌های مهمی ‌از تجربه مشتری را بهتر کنیم تا میهمانانمان رضایت داشته باشند».

مقصود ما از این نقل قول چه بود؟

سخن موسس آماوزن به درستی نشان می‌دهد که باید تجربه هر مشتری را رضایت‌بخش کرد، به خصوص زمانی که صحبت از امنیت حساب‌های او و پولی باشد که در اینترنت خرج می‌کند. تصور کنید مهمانی دعوت کرده اید و در خانه شما پولش را گم می‌کند یا کیفش را از او می‌دزدند. آیا مسئولیت این مشکل با شما نیست؟

هنگامی‌که صحبت از چگونگی کاهش تقلب باشد، اولین چیزی که کسب‌وکارها در بازاریابی ایکامرس باید به آن دقت داشته باشند، توسعه چارچوب مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک شامل آگاهی از خطرات احتمالی کانال‌های موجود در شبکه پرداخت و از طرفی ایجاد استراتژی تقسیم بندی بر اساس روش ارزیابی ریسک عملیاتی مانند روش کمی یا کیفی است.

همه کانال‌ها ممکن است آسیب ببینند. بنابراین ایجاد محیطی کنترل شده با لایه‌های کاملا مشخص که چرخه معامله را زیر نظر بگیرد امری حیاتی است. این محیط باید در برابر تلاش‌های بی وقفه متقلبان برای یافتن مکان‌های ضعیف مقاوت داشته و اقدامات ضربه زننده را پیش بینی کرده باشد.

 

# روند تقلب در ایکامرس براساس اهمیت تهدید رتبه بندی شده است.
1 هک از طریق پست الکترونیکی کسب و کار:
2 نقض داده ها
3 انکار فعالیت های یک کاربر در سرویس یک کسب وکار
4 هک با حساب ایمیل
5 بدافزار / scareware
6 فیشینگ / spoofing
7 باج افزار

 

گزارش آماری تقلب در ای کامرس

روند تقلب در ایکامرس  

 

طبق گزارش اخیر Experian  میزان تقلب در ایکامرس هر ساله 30 درصد افزایش می‌یابد. با تخمین فروش ایکامرس  در سال 2020 به 630 میلیارد دلار، پیش بینی می‌شود که 16 میلیارد دلار به دلیل تقلب از بین رفته باشد.

مركز مطالعات مقابله با تقلب(CCFS)  که داده‌های بیش از 1300 شركت در زمینه‌های مختلف اقتصادی را در اختیار دارد و كامل‌ترین پایگاه اطلاعاتی اروپا درباره تقلب را جمع آوری کرده است گزارش زیر را ارائه می‌کند:

مطالعات این مرکز نشان می‌دهد که 21٪ از مصرف کنندگان از سرقت داده‌های کارت اعتباری خود می‌ترسند و 19٪ معتقدند که ممکن است از اطلاعات محرمانه آنها سوءاستفاده شود. 54٪ از مصرف کنندگان گفته‌اند در اینترنت با اقدامات متقلبانه یا مشکوک روبرو شده‌اند که بیشتر از طریق تماس با پیامک ناخواسته تلفن همراه (18٪)، فروش درب منزل (13٪)، نامه‌های پستی (12٪) یا فروشگاه‌ها (5٪) بوده است.

گزارش‌ها و نظرسنجی‌های کاربران نشان می‌دهد که کسب‌وکارها باید از خطرات احتمالی تقلب در ایکامرس و همچنین ابزارها و راه حل‌های مقابله با آنها آگاه باشند. تجارت الکترونیک باید به سمتی برود که کاربران هنگام پرداخت‌های آنلاین احساس آرامش و اطمینان بیشتری داشته باشند.

 

چرا تقلب در تجارت الکترونیک اوج گرفته است؟

اگرچه با افزایش تعداد معاملات بدون پول نقد، روند تقلب در ایکامرس  افزایش یافته ولی تقلب هرگز چیز جدیدی نبوده است. این امر به ویژه بعد از فراگیری خریدهای آنلاین و در سال‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا رشد بیشتری داشته است. مردم ترجیح می‌دادند بیشتر خریدشان را به صورت آنلاین انجام دهند. به دلیل قرنطینه کرونا برای سالم ماندن یا به دلیل اینکه محصولات مورد نیازشان در فروشگاه‌های محلی در دسترس نبود، مجبور شدند خریدهای بیشتری را به صورت اینترنتی انجام دهند.

 


ما در دژینو به این موضوع پرداخته‌ایم: “چرا کسب و کار ها باید از پلتفرم های تشخیص تقلب استفاده کنند و خودشان به مقابله با تقلب نروند؟


 

محافظت ایکامرس در برابر تقلب

با توجه به اینکه روند تقلب در ایکامرس افزایش زیادی داشته و سناریوهای تقلب در ایکامرس و کشف نرم افزارهای مخرب پیچیده‌تر و دشوارتر شده، محافظت ایکامرس در مقابل تقلب بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. برای اطمینان از محافظت از تجارت، هر کسب‌وکار باید به آخرین روند تشخیص تقلب مانند نرم افزار مدرن تقلب در ایکامرس در زمینه هوش مصنوعی (AI) توجه کند، بهترین روش‌های پیشگیری از تقلب را بیاموزد و از موارد متداول آگاهی داشته باشد.

بیایید رایج ترین سناریوها را در نظر بگیریم تا بهتر درک کنیم که ریشه تقلب از کجا شروع می‌شود:

  1.     هک از طریق پست الکترونیک
  2.     فاش شدن پایگاه داده
  3.     انکار فعالیت‌های کاربران با اختلال در سشن ورودی
  4.     هک با حساب ایمیل
  5.     بدافزارها
  6.     فیشینگ
  7.     باج افزار

 


توضیح مفصل این 7 مورد را در مقاله تاثیر تقلب بر کسب‌وکار های ایکامرسبخوانید.


 

9 نوع تقلب رایج در ایکامرس

مقدمه ای برای پیشگیری از تقلب در ایکامرس

 

در گذشته کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری تنها چیزی بود که مردم نسبت به آن محتاط بودند. با پیشرفت تکنولوژی و در دوره ای که مردم با میل خودشان اطلاعاتشان را وارد اینترنت می‌کنند، هکرها هم از ابزارهایی مثل ربات‌های مخرب برای فریب دادن مردم استفاده می‌کنند و روز به روز روش‌های جدیدی را در کلاهبرداری رو می‌کنند.

تعداد روش‌هایی که متقلبان ممکن است برای رسیدن به حساب‌های افراد استفاده کنند بی‌شمار است و به همین مناسبت روش‌های مقابله با آن‌ها هم باید خلاقانه باشد.

در اینجا، ما به هشت نوع تقلب در ایکامرس می‌پردازیم:

  • تقلب کلاسیک
  •  تقلب مثلثی(Triangular)
  •  تقلب در رهگیری
  • کارت شناسایی اعتبار تقلب
  • تقلب Chargeback
  •  تقلب در پرداخت دیجیتال
  •  تقلب در نرم افزار کسب‌وکارها
  • ثبت نام در تقلب یا سو abuse استفاده از تبلیغات
  • تقلب افیلیت مارکترها

تقلب کلاسیک

متقلبان با هک ایمیل و دسترسی به کد ملی شما در سایت بانک ثبت نام می کنند و با اسم شما خریدهای غیر مجاز انجام می‌دهند. تقلب کلاسیک ساده ترین نوع تقلب ایکامرسی و به معنای سرقت جزئیات کارت بانکی مشتری در Dark Web است.

وقتی متقلبی خرید غیرمجاز انجام می‌دهد، قربانی می‌تواند در مورد خرید غیر مجاز گزارش کند ولی گاهی این متقلبان هستند که خود را به عنوان قربانی جا می زنند و به بانک درخواست مسدودسازی می‌دهند. بانک حساب جاری را می‌بندد و شماره کارت اعتباری جدید صادر می‌کند. این کارت اعتباری جدید برای مجرم که پیامک یا ایمیل قربانی را هک کرده ارسال می‌شود و او با آن دست به خرید می زند. این روش معمولا از طرف متقلبان تازه وارد به کار گرفته می‌شود.

تقلب مثلثی(Triangular)

تقلب مثلثی زمانی رخ می‌دهد که متقلبان، فروشگاه آنلاین جعلی، مثل یک فروشگاه در شیپور یا دیوار یا دیجی کالا  ایجاد کنند و خریداران را با کالاهای پر تقاضا و ارزان قیمت فریب دهند. گاه ممکن است این وبسایت‌های جعلی در تبلیغات ظاهر شوند و از طریق فیشینگ به ایمیل افراد دست پیدا کنند. آنگاه لینک سایت جعلی را برای آنها ارسال می‌کنند.

نکته این است که این کالاها وجود خارجی ندارند یا اینکه اصلا به آدرس مشتری ارسال نمی‌شوند. اگر در این نوع کلاهبرداری وبسایتی واقعی جعل هویت شده باشد لطمه زیادی به آن کسب‌وکار و برندش وارد می‌شود.

علت نامگذاری تقلب مثلثی فرایند سه گانه جذب خریدار، سرقت جزئیات حساب و استفاده از آن در طرح‌های کلاهبرداری گسترده است. مشتری برای چیزی که دریافت نکرده پول می‌پردازد و جزئیات بانکی اش نیز لو می‌رود. به‌علاوه از اطلاعات کارت اعتباری او برای خریدهای متقلبانه  سوء استفاده می‌شود.

تقلب رهگیری

در تقلب رهگیری، کلاهبردار با استفاده از یک کارت اعتباری دزدیده شده، کالاها را از وب سایت ایکامرسی خریداری می‌کند و آدرس صورتحساب و روش ارسال مرسوله را هم منطبق با آدرس مرتبط با کارت متقاضی اعلام می‌کند. پس از ثبت سفارش، بسته را قبل از رسیدن به آدرس رهگیری کرده و دریافت می‌کند.

کلاهبرداران برای این نوع تقلب از سه تاکتیک رایج استفاده می‌کنند:

  • اگر قربانی را بشناسند و در نزدیکی او زندگی کنند، به سادگی می‌توانند بسته را از محل تحویل بگیرند.
  • با نماینده خدمات مشتری شرکت ایکامرسی تماس می‌گیرند و آدرس را تغییر می‌دهند.
  • با شرکت پستی که مسئول ارسال بسته است، تماس گرفته و مسیر بسته به مقصد را تغییر می‌دهند.

تقلب با آزمایش اعتبار کارت

در این حالت، یک مجرم جزئیات مختلف کارت را آزمایش می‌کند تا اعتبار مدارک را مشخص کند و سپس از آنها در وب سایت‌های ایکامرسی متعدد برای خریدهای غیر قانونی استفاده می‌کند. اگر وب سایت ایکامرس کارت را به دلیل تاریخ انقضای نامعتبر رد کند، ربات‌ها آن عدد را از لیست حذف می‌کنند و سراغ اعداد جایگزین می‌روند.

تقلبChargeback  یا استرداد شارژ

مشتری به صورت آنلاین سفارش می‌دهد، اما پس از آن به دلیل سرقت کارت درخواست بازپرداخت می‌کند. این نوع تقلب پس از تحویل کالا اتفاق می‌افتد و بیشتر از آنکه از سوی متقلبان باتجربه باشد از طرف مشتریان رخ می‌دهد و تشخیص آن دشوار است.

این مورد تقلب دوستانه نیز نامیده می‌شود چون خیلی وقت‌ها به دلیل بی تجربگی‌های مشتریان نسبت به خرید قانونی پیش می‌آید. در هر صورت باز هم تاثیر منفی بر تجارت و ارتباط با مشتری دارد. بعضی کلاهبرداران به عمد با سوء استفاده از سیاست‌های شرکت درخصوص ارسال رایگان، درخواست بازپرداخت می‌دهند. بازپرداخت هزینه‌ها از هر طریقی که باشد برای شرکت‌ها زیان ده است.

از جمله شیوه‌های بازپرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های استرداد شارژ
  • کالای گم شده
  • هزینه‌های حمل و نقل
  • جریمه‌ها و هزینه‌های اداری
  • جریمه‌های بانکی

 

دلیل درخواست Chargeback ٪
خرید با کارت اعتباری مسروقه انجام شده است 30
محصول نرسید 26
فروشگاه کالای اشتباهی را ارسال  کرده 15
مشتری از محصول راضی نبود 4
این محصول با شرح وب سایت مطابقت ندارد 4
صورتحساب مضاعف یا سایر خطاهای صورتحساب 3

 

طبق آمار حدود 40٪ از افرادی که درخواست Chargeback دارند در نهایت دوباره این کار را انجام می‌دهند و در سال 2020 زیان حساب شارژ برگشتی برای مشاغل از 25 میلیارد دلار فراتر رفته است.

تقلب پرداخت دیجیتال

دستیابی  به موفقیت در فناوری و معرفی استاندارد EMV (در اصل Europay ، Mastercard و Visa) سطح امنیت خرده فروشان فیزیکی را به شدت افزایش داد. با این حال جنبه منفی‌اش این بود که تراشه EMV در کارت‌ها از معاملات آنلاین محافظت نمی‌کند. این امر باعث می‌شود مجرمان به راحتی از کارت‌های سرقت شده استفاده کنند. حتی مشتریان مشروع نیز وقتی در معاملات خود با یک بانک مناقشه داشته باشند می‌توانند متقلب شوند و پول و کالا را به‌دست آورند.

تنها ابزارهای پیشرفته محافظت از تقلب یا راه حل تشخیص سفارشی می‌تواند به طور موثر با انواع تقلب مقابله کند. رویکرد یادگیری ماشین همان ابزار محافظ است، زیرا امکان سازگاری با الگوهای جدید فعالیت مجرمانه را فراهم می‌کند و در مورد اقدامات مشکوک مشتریان هشدار می‌دهد. در مقاله یادگیری ماشین در ایکامرس به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم. آن مطلب را حتما مطالعه کنید.

 


چرا یادگیری ماشینی برای کشف تقلب در ایکامرس خیلی خوب کار می کند؟


 

تقلب در نرم افزار کسب‌وکار‌ها

بسیاری از سازمان‌ها، به ویژه خرده‌فروشان، از نوعی برنامه برای بهبود خدمات مشتری استفاده می‌كنند. این موضوع نیز می‌تواند به تقلب دامن بزند. وقتی مجرمان برنامه شما را هک می‌کنند یا از اطلاعات کارت اعتباری دزدیده شده برای پرداخت کالاها استفاده می‌کنند، ممکن است دو برابر بیشتر برای شما هزینه داشته باشد، دقیقاً مانند تقلب پرداخت دیجیتال.

اگر اطلاعات کارت، به سرقت رفته باشد، نه تنها از کالاهای خود استفاده خواهید کرد بلکه باید قیمت خرید آن را نیز پس بگیرید. می‌توانید هر معامله را به صورت دستی بررسی کنید و این قطعاً به کاهش خطرات کمک می‌کند. با این حال، اگر کسب‌وکار شما در مقیاس وسیع با تعداد زیادی معامله اجرا شود، نمی‌توانید به صورت دستی هر معامله را چک کنید. پارامترهایی که باید برای جلوگیری از سناریوی تقلب در اینجا کنترل کنید سرعت معاملات (تعداد دفعاتی که معامله از یک برنامه تلفن همراه خاص اتفاق افتاده است)، شماره کارت متصل به این برنامه و حتی دستگاه و آدرس IP مشتری است. یک راه حل خودکار می‌تواند به راحتی از بروز این نوع تقلب جلوگیری کند.

تقلب در سیستم همکاری در فروش

سیستم‌های همکاری در فروش بر اساس اعتماد به افیلیت مارکترها بنا می‌شوند ولی گاهی متقلبان جای این همکاران را می‌گیرند. در سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ پرداخت‌ها بر اساس عملکرد است. به همین دلیل متقلب‌ها سعی می‌کنند کلیک‌ها، لید، فروش و نصب‌های غیر واقعی ایجاد کنند تا به سود بیشتری درست یابند. طبیعی است که چنین عملکردی بر سیستم‌های ایکامرسی افیلیت مارکتینگ هزینه‌های زیادی وارد می کند.

بزرگترین کسب‌وکارهای همکاری در فروش در جهان و ایران برای مقابله با این مشکل از ابزارهای کشف تقلب استفاده می‌کنند. آمازون که غول همکاری در فروش جهان است هر ساله بخش مشخصی بودجه برای پلتفرم‌های کشف تقلب اختصاص می‌دهد. در ایران نیز دیجی کالا سردمدار افیلیت مارکتینگ است و بهترین و تنها ابزار برای کشف تقلب در داخل کشور پلتفرم کشف تقلب دژینو است. دژینو با بهره گیری از ماشین لرنینگ و بر اساس هوش مصنوعی به پیشگیری، شناسایی و مقابله با انواع تقلب در ایکامرس می پردازد. 

ثبت نام در تقلب یا سوءاستفاده از تبلیغات

تبلیغات یک روش عالی برای ایجاد وفاداری مشتریان است. پاداش ثبت نام یک روش موثر برای جذب مخاطب جدید با انگیزه است. تبلیغ می‌تواند یک هدیه، یک کالای رایگان برای مشتریان جدید، تخفیف یا طرح اشتراک ویژه باشد. با این حال، با داشتن بانکی از اطلاعات شخصی سرقت شده یا اطلاعات کارت اعتباری، مجرمان می‌توانند با ایجاد حساب‌های جدید جعلی مشتری، چندین بار از تبلیغ ویژه شما استفاده کنند.

اگر تصمیم دارید به طور دستی با این تهدید مقابله کنید، می‌توانید این مسئله را توسط حساب‌های مختلف با استفاده از آدرس IP، آدرس فیزیکی یا شماره تلفن یکسان مشاهده کنید.

 


در ادامه حتما بخوانید: چگونه تقلب در کسب‌وکار ایکامرسی را شناسایی کنیم؟


 

 

ارسال نظر

enemad-logo
0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop