دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

بازاریابی ایکامرس

راهنمای جامع بازاریابی ایکامرس(Ecommerce)

نویسنده : عفیفه خدنگی | تاریخ بروزرسانی : 1401/09/22

بازاریابی ایکامرس(Ecommerce) یا تجارت الکترونیک در دهه گذشته به طور انفجاری رشد کرد و به صنعتی 3.5 تریلیون دلاری تبدیل شد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این مسیر صعودی است و روز به روز درآمد بیشتر و در نتیجه رقابت جدی‌تری در پی خواهد داشت. بر کسی پوشیده نیست که خریداران زمان زیادی را در فضای آنلاین سپری می‌کنند و بسیاری از آن‌ها هر روز بیشتر از قبل خرید خود را از اینترنت انجام می‌دهند.

غول‌هایی مانند آمازون(با 5.22بیلیون بازدیدکننده سالانه) در سرتاسر جهان و دیجی کالا، دیوار، علی بابا و… در ایران هنوز بخش‌های بزرگی از بازار را در اختیار دارند. از سوی دیگر برندهای حضوری و غیرآنلاین نیز به شکلی فزاینده به سمت آنلاین شدن سوق پیدا می‌کنند. هر روز کسب‌وکارهای جدیدی پا به عرصه دیجیتال می‌گذارند.

سهمتان از بازار یا رویاهای بزرگتان هر چه که باشد برای دیده شدن، باید توجه خریداران آنلاین را جلب کنید. با این همه جلب توجه افرادی که با تبلیغات بمباران شده‌اند نیاز به خلاقیت دارد. این مقاله پیش‌زمینه و راهنمایی‌هایی تخصصی و راهگشا برای نحوه اجرای بازاریابی ایکامرسی ارائه می‌کند.

 

کیس استادی پرفورمنس مارکتینگ

 

🔻فهرست مطالب بازاریابی ایکامرس 

  • تجارت ایکامرس
  • وب سایت ایکامرسی، فروشگاه ایکامرسی
  • استراتژی بازاریابی ایکامرسی
  • بازاریابی دیجیتال
  • استراتژی‌های بازاریابی عملی تجارت الکترونیک
  • تاکتیک‌های بازاریابی ای کامرس (فروش آنلاین؛ بهینه سازی موتور جستجو؛ بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی؛ رفتار مشتری؛ تجربه مشتری)
  • صفحه محصول
  • تلاش‌های بازاریابی ایکامرس
  • نکات بازاریابی درونگرا در ای کامرس (تجزیه و تحلیل بازاریابی ایکامرس؛ شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال؛ kpiهای دیجیتال مارکتینگ؛ متریک ایکامرسی) 
  • دژینو؛ حفاظت از درآمد با بهینه کردن تبلیغات کلیکی

 

کسب‌وکار ایکامرسی

کسب و کار ایکامرسی

 

کسب‌وکارهای ایکامرسی یا تجارت‌ الکترونیکی چیزهایی را به صورت آنلاین می‌فروشند. آن‌ها این کار را از طریق دارایی‌های دیجیتال مثل وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های Ecommerce برای موفقیت در این مسیر بعد از راه‌اندازی سایت، فعالیت‌هایی مثل ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی، اقداماتی در بازاریابی دیجیتال و در نهایت، محافظت از ویترین فروشگاه دیجیتالشان را انجام می‌دهند. در این میان کسب‌وکارهای کوچک گاه فراموش می‌کنند که همزمان با فعالیت‌های قبلی تصمیمات استراتژیک بگیرند.

به همان اندازه که عوامل زیادی در موفقیت کسب‌وکار نقش دارد، دلایلی زیادی هم برای شکست وجود دارد. برای افتادن در مسیر موفقیت همه چیز با حضور آنلاینی برنامه ریزی شده و وب سایت ایکامرسی بهینه شروع می‌شود.

 

وب سایت ایکامرسی

وبسایت ایکامرسی به زبان ساده در این کارها خلاصه می‌شود: خرید دامنه، قرار دادن اطلاعات محصول، پیکربندی روش پرداخت، داشتن نماینده‌های خدمات مشتری، بسته بندی محصول و ارسال کالا یا خدمات دیجیتال.

با اینکه پایه و اساس وب‌سایت ایکامرسی از نظر تئوری همین‌هاست اما بعضی مواقع سایت‌های ای کامرسی برای راه‌اندازی و حفظ مشتری با خطر حملات سایبری مواجه می‌شوند. امروزه هر کسی می‌تواند وبسایت ای کامرسی طراحی کند؛ حتی افرادی که اندکی دانش کدنویسی داشته باشند. با این حال پیچیدگی‌های این سایت‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها نیاز داشته باشند یک برنامه نویس استخدام کنند.

 

عناصر اصلی برای وب سایت ایکامرسی از این قرار است

محصولات یا خدمات

ارائه و طراحی جذاب، توضیح دادن مشخص محصول یا خدمات، نمایش دادن به صورت منظم، دسترسی به کالا یا خدمات برای فروش.

روش‌های ارسال

اگر محصول یا خدمات فیزیکی باشد سایت باید برای مواردی مثل حمل و نقل و ردیابی بسته برنامه‌ریزی کند. اگر امکان انتقال محصولات یا خدمات به صورت دیجیتال وجود داشته باشد، باید داده‌ها مدیریت شود. ممکن است نیاز به رمزگذاری داشته باشد یا به شیوه‌ای دیگر تضمین و محافظت شود.

برای مورد دوم مالکیت معنوی، حق چاپ و نوشتن شرایط و مقررات ضرورت دارد.

توافق نامه و شرایط قرارداد

هر چیزی که به صورت آنلاین فروخته می‌شود منوط به شرایط و ضوابط است. این امر هم خریدار و هم فروشنده را از دادخواهی محافظت می‌کند.

اطلاعات تماس و پشتیبانی از مشتری

کسب‌وکارها باید حق قانونی ومجوزهای خود را برای فروش نشان دهند. به علاوه شرکت‌های خوب، از پشتیبانی مشتری برای رسیدگی به سوالات و مشکلات احتمالی برخوردارند.

بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از فناوری چت بات برای کاهش نیاز به حضور دائمی و مدام در تماس بودن استفاده می‌کنند.

رتبه‌بندی‌های سایت

در دنیای اثبات اجتماعی، سیستم‌هایی برای رتبه‌بندی سایت و محصولات و نظرات به وجود آمده که کمک زیادی به افزایش فروش می‌کند. اگر به اندازه لزوم اعتبار پیدا نکنید، در آب از تشنگی خواهید مرد.

فیلتر کردن و مرتب‌سازی

بسته به خط کالا یا خدماتی که ارائه می‌شود، کاربران سایت ای کامرس باید بتوانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. فیلتر کردن و مرتب‌سازی روش خوبی برای انجام این کار است، اما راه‌اندازی آن پیچیده‌ گی‌هایی دارد که مستلزم نظارت و به‌روزرسانی‌های مداوم است.

حفاظت از درآمد

فرهنگ وسواس به تخفیف منجر به تولد افزونه‌های کوپن یابی مثل Honey و Wikibuy شده است. مشتری‌ها تخفیف را دوست دارند چون به کاستن از هزینه‌هایشان کمک می‌کند. با این حال این افزونه‌ها به کاربران کمک می‌کند به تخفیف‌هایی با محدودیت مشخص که هرگز در حالت عادی نمی‌توانستند از آنها استفاده کنند، دسترسی پیدا کرده و در نتیجه به درآمد شما آسیب وارد کنند.

 

فروشگاه ای کامرسی

فروشگاه‌های ایکامرسی را می‌توان به روش‌های مختلفی راه‌اندازی کرد. تاکتیک‌های خاصی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین استفاده می‌شود، بر اساس آنچه فروخته می‌شود از نظر قیمت گذاری، مشتری هدف، جایگاه یا نیچ در بازار و نوع صنعت متفاوت است.

 

ایجاد یک تجربه عالی در فروشگاه ایکامرس برای شروع استراتژی بازاریابی از ضروریات است.

 

از آنجایی که فروشگاه‌های Ecommerce آنلاین بسیار زیادی وجود دارد، خریداران انتظار تجربه ای از جمله موارد زیر را دارند:

 

ادغام فروشگاه ایکامرسی با موبایل

از آنجایی که اکثر کاربران از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند، سازگار بودن سایت با موبایل برای دسترسی به فروشگاه بسیار مهم است.

باید پاسخگو و شهودی باشد

اکثر خریداران آنلاین با سایت‌های ایکامرس به روش‌های معمول در تعامل هستند. اگر شما هم سایتتان را با همان شیوه‌های آشنا طراحی کنید می‌توانید احتمال ناامیدی و نرخ پرش بالا را از بین ببرید. یک راه خوب برای انجام این کار، تقلید از طراحی پلتفرم‌هایی مانند دیجی کالا، علی بابا یا دیوار بسته به نوع بیزینس است.

ظاهر حرفه‌ای داشته باشد

فروشگاه ای کامرسی و بازارهایی که برای تبلیغ فروشگاهتان از آن استفاده می‌کنید، باید خوب به نظر برسد. داده‌ها نشان می‌دهد که وب سایت‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند و محتواهایی مانند تبلیغات ویدیویی عملکرد بهتری دارند. درست است که این معیار ذهنی است ولی نشان می‌دهد که ظاهر مهم است.

ارزش افزوده خلق کند

برخی از خریداران صرفا به دلیل رسالت یک شرکت و علاقه به نام برندش از آن خرید می‌کنند. به عبارت دیگر، وقتی مشتری مجبور شود بین دو سایت انتخاب کند که اولی یک برند مد و پوشاک پر از وبلاگ‌های جذاب، ویدیوهای چشم نواز، هدایای رایگان و نمایه‌های اجتماعی سرگرم کننده‌است و دومی تنها تجربه‌ای بیشتر وانیلی از خرید یک کالا از یک سایت ساده در سه ثانیه، برخی از مشتریان، اولی را انتخاب می‌کنند.

در این مورد می‌توان سایت بانی مد را مثال زد که علی‌رغم بالا بودن قیمت محصولاتش به دلیل اینکه نام برندش در ذهن‌ها مانده از فروش بالایی برخوردار است. این سایت از نظر تجربه بصری رضایت مشتریان را جلب کرده و در هر فصل سایت خود را طراحی متناسبی می‌کند. بانی مد با ارزش افزوده‌های دیگری مثل تخفیف‌های آخر فصل به مشتریان دائمی دست می‌یابد.

مهم است که بدانید آیا خریدارانی که مد نظر شما هستند تمایل به خرید از این طریق دارند یا خیر، و اگر این کار را انجام دادند، از همان ابتدا آن را وارد استراتژی خود کنید.

 

استراتژی بازاریابی ایکامرس

 

استراتژی بازاریابی ایکامرس

 

برندهای بزرگ «تجارت الکترونیک» به این دلیل موفق هستند که خریداران وفاداری دارند که بارها و بارها برای خرید از آنها باز می‌گردند. این وفاداران موجوداتی وابسته عادت‌ها هستند، و اینکه آنها را وادار به تغییر رفتار و خرید از خود کنید، کار کوچکی نیست. برای رقابت، باید توجه آنها را از طریق بازاریابی هدفمند به روش‌های معنادار جلب کنید.

وقتی صحبت از ای کامرس می‌شود، نمی‌توانید فروشگاه را بسازید و مشتری‌ها خودشان بیایند. در عوض، به یک استراتژی بازاریابی مستحکم نیاز دارید تا شما را به خریداران مناسب برساند، در افق ذهن آنها قرار بگیرید و تشویقشان کنید که از شما خرید کنند. توسعه چنین نوع استراتژی با درک رفتار خریداران شروع می‌شود.

92 درصد از بزرگسالان آمریکایی چندین بار در روز از طریق موبایل آنلاین می‌شوند. مشتریان فقط به کار خودشان مشغول نمی‌شوند، بلکه چه در ضمن فعالیت کاری و چه برای تفریح و استراحت مکررا به موبایل‌ها و اینترنتی سر می‌زنند و در این حین از چندین سایت یا پلتفرم بازدید کنند. برای افزایش موثر فروش ایکامرس به خریدارانی که از این طریق از اینترنت استفاده می‌کنند، شما هم باید به همان اندازه آنلاین بوده و در اینترنت فعالیت کنید. این صحبت به معنای استفاده از استراتژی‌های تبلیغاتی هدفمند و حفظ حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی است.

 

بخش‌های برنامه بازاریابی

با وجود اینکه ویژگی‌های این پلتفرم‌ها و استراتژی‌های مرتبط با هر کدام به طور مکرر تغییر می‌کند (حتی به‌دلیل تغییرات الگوریتمی یا سیستمی)، سعی کردیم در اینجا مؤلفه‌ها و رویکردهای اساسی برای هر کدام را ذکر کنیم.

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل از ترافیک بسیار زیاد محبوب ترین موتور جستجوی جهان استفاده می‌کند. برای درک اهمیت موضوع بد نیست بدانید که گوگل بیش از 92 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. گوگل دو تریلیون جستجو در سال یا حدود 5.5 میلیارد جستجو در روز دارد. از طریق پلتفرم‌های تبلیغات داخلی گوگل می‌توان به این مخاطبان وسیع دست یافت.

با حساب Google خود، می‌توانید تبلیغات پرداخت به ازای کلیک(PPC) اجرا کنید که شامل کمپین‌های نمایش دهنده، کمپین‌های ویدیویی، کمپین‌های اپلیکیشن و کمپین‌های جستجو می‌شود.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

در حالی که فیس بوک و اینستاگرام دو مورد از بزرگترین و بهترین پلتفرم‌های کاربردی برای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به شمار می‌روند، پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، یوتیوب به عنوان یک موتور جستجو عمل می‌کند. بسیاری از برندهای ایکامرس در یوتیوب، پینترست، تیک تاک، اسنپ چت، توییتر و تعداد زیادی از رسانه‌های اجتماعی خاص بازاریابی موفقی پیدا می‌کنند.

یافتن جایی که می‌خواهید مخاطبانتان آنجا باشند برای به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی موثر اهمیت زیادی دارد؛ افرادی را که می‌خواهید در فضای آنلاین به آن‌ها بفروشید.

همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ)

بازاریابی وابسته از همیشه محبوب تر شده است. برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای اینستاگرام و اینفلوئنسرهای یوتیوب که با توصیه محصولات کاربران را ترغیب به خرید می‌کنند، گزینه‌ای عالی برای رشد برندهای ای کامرس است. وقتی محصولات به این روش دوستانه و غیرفروشگاهی عرضه می‌شود، خریداران بی شک استقبال بیشتری می‌کنند. به ویژه برای نسل ایگرگ(بین دهه 60 تا 80) جذاب است، پیش بینی می‌شود که افیلیت مارکتینگ هر سال 10 درصد رشد کند و در حال حاضر 12 میلیارد دلار ارزش دارد.

برای هر یک از این پلتفرم‌ها یا رویکردها، شناخت و مدیریت مخاطبان هدف ضروری است. در حالی که اغلب در سطح شخصی مورد نارضایتی قرار می‌گیرد، ولی این واقعیت که این پلتفرم‌ها داده‌های کاربر زیادی را جمع آوری می‌کنند برای بازاریابان دیجیتال خیلی کارآمد است.

می‌توانید از داده‌های مربوط به رفتار کاربر و همچنین اطلاعات جمعیت‌شناختی از نمایه‌های کاربر برای ارائه تبلیغات به مشتریانی که به احتمال زیاد از شما خرید می‌کنند استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پیکسل‌های هدف‌گیری مجدد و مکانیسم‌های دیگر برای ارائه مجدد تبلیغات به افرادی که قبلاً از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند یا به برند شما علاقه نشان داده‌اند، استفاده کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ

توسعه استراتژی جذب مشتری برای ایکامرس بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر است. متخصصان بازاریابی اغلب به “قیف فروش” اشاره می‌کنند. قیف فروش یک مکانیسم گرافیکی است که برای مرتب‌سازی سرنخ‌های ورودی و تعیین استراتژی‌هایی برای پرورش آن سرنخ‌ها به نقطه تبدیل یا خرید استفاده می‌کند.

استراتژی‌های جذب مشتری به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تعیین می‌شوند. در کوتاه مدت، کسب‌وکارها ممکن است سعی کنند با یک اینفلوئنسر جدید قرارداد ببندند، پست‌های اجتماعی را تقویت کنند یا تبلیغات انجام دهند. در بلندمدت، کسب‌و‌کارهای ایکامرس باید در مسیرهای واضح، آزمایش شده و مقیاس پذیر برای به دست آوردن مشتریان جدید سرمایه گذاری کنند. این امور شامل مواردی مانند جذب لید(لید مگنت) در سایت، قیف‌های کلیکی که با دقت ساخته شده‌اند و کمپین‌های تبلیغاتی در مقیاس بزرگ می‌شود.

سوالاتی وجود دارد که باید قبل از نوشتن استراتژی جذب مشتری از خود بپرسید:

  • مخاطب شما کیست؟
  •  اهداف و برنامه‌های شما چیست؟
  • کانال‌های بازاریابی تان کدام است؟
  •  آیا استراتژی تان کار می‌کند؟

پاسخ به همه این سؤالات راهی است که در نهایت شما یک جریان قابل پیش بینی از مشتریان جدید به سایت تجارت الکترونیک خود خواهید داشت.

 

استراتژی‌های ایکامرس مارکتینگ عملی

در پایان، اگر استراتژی بازاریابی ایکامرس به درآمد واقعی تبدیل شود، موفق خواهد بود. همه مسائل رایجی که وب سایت‌ها را گرفتار می‌کند، از سبدخرید‌های رها شده گرفته تا نرخ پرش بالا، مستقیماً روی نتیجه تأثیر می‌گذارد.

چگونه می‌توانید بر این موارد غلبه کنید و کسب‌وکاری سالم و رو به رشد ایجاد کنید که شاهد رشد مداوم مشتریان جدید، فروش و درآمد باشد؟ همه چیز با جذب خریداران به سایت ایکامرس شروع می‌شود.

هر کسب‌و‌کاری چرخه حیات مشتری متفاوتی دارد. چه مشتریان یک بار در سال یا یک بار در هفته محصول شما را بخرند، به استراتژی‌های بازاریابی چابکی نیاز دارید که جریان ترافیک را به سایت دائمی کند. بهترین شیوه برای شروع این است که بدانید چه چیزی برای کسب‌وکارتان موفقیت به حساب می‌آید. در ادامه پنج مورد از مهمترین شاخص‌های عملکرد سالم برای ایکامرس را توضیح داده‌ایم:

  1. هزینه جذب مشتری- Customer Acquisition Cost(CAC)

برای جذب مشتری جدید چقدر باید هزینه کنید؟

  1. میانگین ارزش سفارش- Average Order Value(AOV)

میانگین سفارش ثبت شده در وب سایت شما چند دلار یا تومان ارزش دارد؟

  1. ارزش طول عمر مشتری- Customer Lifetime Value(CLV)

یک مشتری جدید چقدر ارزش دارد؟

  1. حاشیه سود ناخالص- Gross Profit Margin

مقدار پولی که پس از کسر بهای تمام شده کالای فروخته شده از فروش محصول باقی می‌ماند چقدر است؟

  1. نرخ تبدیل(کانورژن ریت)

چند درصد از بازدیدکنندگان وب سایت شما به فروش تبدیل می‌شوند؟

در ادامه به طور مفصل در مورد شاخص‌های عملکرد کلیدی(KPI) بحث خواهیم کرد. تا اینجا، در نظر داشته باشید که یک لوله فروش(pipeline) سالم در قیف فروش می‌تواند کسب و کار شما را شکست دهد یا به موفقیت برساند. قیف فروش سالم نتیجه برنامه بازاریابی دیجیتال موفق است.

 


گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از ابزارهای مفید برای ردیابی نرخ تبدیل است. از طریق آموزش Multi Channel Funnels و Attributin Model در گوگل آنالیتیکس به این گزارش‌ها دسترسی پیدا کنید.


 

تاکتیک‌های بازاریابی ایکامرس

تاکتیک های ایکامرس مارکتینگ

 

ایجاد یک «طرح بازاریابی ایکامرس» اولین قدم ضروری برای هر شرکت است.

چندین مؤلفه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  •         فروش آنلاین
  •         بهینه سازی موتور جستجو(SEO)
  •         بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  •         رفتار مشتری
  •         تجربه ی مشتری
  •         نحوه ایجاد یک صفحه محصول مبتنی بر تبدیل

به خواندن ادامه دهید تا هر یک از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

فروش آنلاین

برای هر کسب‌وکار ای کامرس، اولین نکته کلیدی فروش آنلاین است. شاید بدیهی به نظر برسد ولی چندین مؤلفه لجستیکی وجود دارد که برای فروش واقعی باید به صورت آنلاین بهینه شوند، و وب سایت شما در اولویت شماره یک قرار دارد.

وب سایت بدون ترافیک هیچ فروشی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل است که مشاغل ایکامرس روی بهینه سازی موتور جستجو(SEO) و تبلیغات پولی سرمایه گذاری می‌کنند. این استراتژی‌های دوگانه راهی برای جذب موثر مشتریان جدید برای بازدید و خرید از سایت ایکامرس به شمار می‌روند.

نظارت و افزایش فروش آنلاین ماموریتی حیاتی برای تداوم حیات ایکامرس است.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO، برای توصیف استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی استفاده می‌شود که رتبه صفحه وب سایت را در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERPs) افزایش می‌دهد. بازاریابان دیجیتال و کپی رایترها معمولا با هم کار می‌کنند و کلمات کلیدی هدف برای سایت را انتخاب کرده و در سرتاسر وب سایت آن‌ها را به کار می‌بندند. در واقع مشتریا ناز طریق جستجو کردن کلماتی که به ذهنشان می‌رسد به سمت سایت‌ها هدایت می‌شوند.

اندازه‌گیری هر کلمه یا عبارت بر اساس حجم جستجوی ماهانه، میزان سختی، رقابت پذیری و سایر معیارها تعیین می‌کند که گنجاندن آن در بدنه یا پس‌زمینه یک سایت چقدر مفید است. اگر سئو به درستی انجام شود، با افزایش حجم بازدیدکنندگان وب سایت ارزش وب سایت روز به روز افزایش می‌یابد.

 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

سوشال مدیا راهی استراتژیک برای ورود به دنیای خریداران است. برندسازی درست در سوشال، دعوت‌نامه‌ها، پست‌ها و اشتراک گذاری‌ها می‌تواند آگاهی از برند و ترافیک سایت را افزایش داده، به فروش جدید و تکرار در خرید بینجامد. با این حال استراتژی شبکه‌های اجتماعی باید با در نظر گرفتن هدف بیزینس توسعه یابد.

بسیاری از کسب‌وکارهای ایکامرس تصور می‌کنند که به حضور در رسانه‌های اجتماعی نیاز دارند و رویکرد « check the box » را در پیش می‌گیرند؛ آن‌ها تنها به تیک زدن حضور در این شبکه‌ها اهمیت می‌دهند و تصور می‌کنند نباید از هیچ یک از پلتفرم‌ها عقب بمانند. راه درست تر آن است که ببینند مشتریانشان در کدام شبکه حضور بیشتری دارند و برای حضور در آن فضا برنامه ریزی کنند.

آن دست از برندهای ایکامرسی که واقعا بازده سرمایه گذاری خود را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند، تقویم محتوایی مشخص و جامعی برای حضور در کانال‌های مختلف سوشال دارند و با توجه به سلایق و علایق پرسونا به طور منظم پست منتشر می‌کنند. انتشار منظم از یک سو به جذب مخاطب و افزایش رتبه پیج کاری در آن شبکه و از سوی دیگر به تبدیل شدن دنبال کننده‌ها به مشتری ختم می‌شود.

 

رفتار کاربر

این روزها ابزارهایی که رفتار مشتری را تحلیل و پیش بینی می‌کنند پیشرفت زیادی داشته‌اند و تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود. کسب‌وکارها می‌بایست به جای تکیه کردن بر حدس و گمان از چنین ابزارهایی برای شناسایی چگونگی، زمان و چرایی کلیک، ماندن یا تبدیل بازدیدکنندگان بر روی وب‌سایت‌هایشان استفاده کنند. همه این اطلاعات برای بهبود فروش آنلاین ضروری است.

بسیاری از برندهای ایکامرس از ابزارهایی استفاده می‌کنند که برای ارزیابی و پیش بینی رفتار کاربران در وب سایت، از هوش مصنوعی(AI) یا سایر محاسبات الگوریتمی کمک می‌گیرند. به دست آوردن این نوع درک عمیق از رفتار خریدار می‌تواند به صاحبان سایت کمک کند تا مدت زمان بازدید از سایت و احتمال خرید بازدیدکنندگان را افزایش دهند.

یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه تشخیص کاربر درست از نادرست است. بسیاری مواقع ربات‌ها با کاربران واقعی اشتباه گرفته می‌شوند و مدیران سایت به نادرست از عملکرد ورودی‌ها یا تبلیغات خرسند می‌شوند. یان در حالی است که خیلی زود متوجه می‌شوند بخش مهمی از این ورودی‌ها نه رفتار یک مشتری واقعی، که ربات‌های متقلب بوده‌اند. هوش مصنوعی در این زمینه نیز کمک رسان است.

 

 


یادگیری ماشین برای کشف تقلب در ایکامرس


 

تجربه مشتری

تجربه مشتری (که معمولاً CX نامیده می‌شود) برای موفقیت هر ایکامرسی بسیار مهم است. مشتری هنگام خرید از یک فروشگاه حضوری با چنین تجربیاتی مواجه می‌شود: پرسنلی جلوی درب برای خوش آمد گویی؛ فرد یا افرادی که پای صندوق ایستاده‌اند و خریدها را حسب می‌کنند؛ کارکنانی که روی زمین و پا به پای او راه می‌روند و برای خرید کردن راهنمایی اش می‌کنند. ولی در فروشگاه‌های آنلاین خبری از افراد واقعی و فیزیکی نیست. در غیاب این نوع تعاملات انسانی، باید اطمینان حاصل کنید که اقدامات مناسب برای اطمینان دادن به مشتری را انجام داده‌اید. اگر نگوییم CX دیجیتال باید بهتر از تجربه سنتی باشد، می‌توان گفت دست کم به همان اندازه راهگشا باشد.

در مورد CX دیجیتال موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. از جمله عملکرد سایت، استفاده راحت، پشتیبانی از مشتری و دفاع‌های امنیتی قوی سایبری برای محافظت در برابر سرقت اطلاعات مشتری و موارد دیگر. مشتریان باید احساس کنند که از آنها استقبال می‌شود، دقیقا بدانند که برای تکمیل خرید خود چه کاری انجام دهند و خوشحال از آنجا خارج شوند.

علاوه بر تجربه‌های اولیه و تکرار فروش، درخواست بازخورد از طریق نظرسنجی‌های خودکار و پیگیری پس از خرید می‌تواند راهی عالی برای تضمین دستیابی به مشتریان وفادار و بهبود روند شما باشد.

 

صفحه محصول

نحوه نمایش یک محصول، آن هم زمانی که هیچ چیز شبیه فروشگاه‌های حضوری نیست، برای تعیین احتمال خرید بازدیدکننده بسیار مهم است.

همانطور که مردم اول با چشمان خود غذا می‌خورند؛ مشتری‌ها نیز ابتدا با چشمان خود خرید می‌کنند. آنچه افراد می‌بینند و نحوه نمایش آن بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می‌گذارد. گرافیک با کیفیت بالا، عکس‌ها یا ویدیوهای محصول، طراحی حرفه‌ای وب، طرح‌بندی و موارد دیگر، همگی بر درک افراد از محصولات و تمایل آنها به خرید تأثیر می‌گذارند.

 

اقدامات عملی در بازاریابی ای کامرس

درباره بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی ای کامرس صحبت کردیم. اکنون زمان آن است که اقدام واقعی برای بازاریابی مؤثر در یک فروشگاه تعریف کنیم.

پروموت کردن کسب‌وکار ایکامرسی نیازمند تلاش و خلاقیت هماهنگ است. در کنار آن باید با حضور آنلاین حرفه‌ای و استراتژی برندسازی و بازاریابی، کسب‌وکارتان را در فضای شلوغ آنلاین متمایز نشان دهید.

در اینجا چند روش برای انجام این کار معرفی کرده‌ایم:

 

صفحات فرود

صفحات فرود معمولا برای یک هدف بسیار خاص ساخته می‌شوند و ممکن است بخشی از وب سایت شما باشند یا نباشند. هدف یک صفحه فرود تبدیل به مشتری است. این تبدیل می‌تواند به شکل جمع آوری اطلاعات مشتری یا فروش فوری باشد. صفحات فرود نقش مهمی در استراتژی‌های قیف کلیک(clickfunnel) دارند.

بازاریابان ایکامرس معمولا چک لیست زیر را به کار می‌بندند:

  •         یک تبلیغ را در چندین پلتفرم ارائه دهید
  •         آن تبلیغ به یک صفحه فرود لینک شود
  •         صفحه فرود اطلاعات یا فروش را ثبت کند
  •         شیوه‌های بعدی بازاریابی را در ادامه انجام دهید

فرآیند بالا بسیار رایج است زیرا قابل ردیابی و ترک کردن است. هنگامی‌که بتوانید فروش را مستقیما از نقطه مبدأ ردیابی کنید، می‌توانید فورا بازده هزینه تبلیغات(ROAS) و بازگشت سرمایه(ROI) را اندازه‌گیری کنید. داشتن این داده‌ها بینش‌های لازم برای تنظیم کردن استراتژی بازاریابی و پلن‌های دوره‌ای را فراهم می‌کند.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن به طور مداوم سایت و صفحات مهم را بهبود بخشید. رتبه بندی موتورهای جستجو برای یک وب سایت یا صفحه ایکامرس معمولا از روش‌های زیر انجام می‌شود:

  •         انتشار منظم محتوای مورد نیاز کاربر(از طریق وبلاگ‌ها یا مقالات)
  •         انتشار صفحات پیلار سئو (محتوای خوشه‌ای)
  •         پیگیری بک لینک از سایر وب سایت‌ها (به ویژه آنهایی که دارای اعتبار دامنه بالایی هستند)
  •         استفاده از استراتژی‌های لینک سازی داخلی در وب سایت خودتان
  •         بهینه سازی توضیحات متا و عناوین در صفحات وب سایت

سئو یک تمرین مداوم است زیرا کلمات و عباراتی که خریداران برای جستجوی آنلاین استفاده می‌کنند دائماً در حال تغییرند.  به همین مناسبت استراتژی‌هایی که رقبا برای نمایش آنلاین استفاده می‌کنند نیز مدام تغییر می‌کند. مهم است که همیشه روی سئو سرمایه گذاری کنید، زیرا این امر مستقیما بر موفقیت ارزشمندترین دارایی شما یعنی وب سایتتان تأثیر می‌گذارد.

 

برندینگ

ایکامرس یک میدان بازی رقابتی شلوغ است و تا زمانی که دیجی کالا، علی بابا یا دیجی استایل نباشید، نمی‌توانید از رقبای خود بیشتر خرج کنید.

یکی از راه‌های کسب‌وکارهای کوچک‌تر ای کامرس برای شکست دادن رقبای بزرگ در بازی، برندسازی است. یک نام تجاری واضح و متمایز ایجاد کنید و سپس از شراکت در رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، جذب لید، منابع رایگان، ادز و موارد دیگر استفاده کنید تا برند خود را در مقابل مخاطبان مناسب قرار دهید.

 

کمپین‌های بازاریابی

بهترین شیوه برای اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی کمپین است. کمپین‌های بازاریابی باید بر اساس ساختار درستی برنامه‌ریزی شوند و قابل اندازه گیری باشند. پرفورمنس مارکتینگ(بازاریابی عملکرد) بر کمپین‌هایی که به خوبی قابل اندازه گیری باشند متمرکز می‌شوند.

اجزای اصلی کمپین شامل موارد زیر است:

  •         اهدافی به خوبی تعریف شده
  •         بودجه ثابت
  •         مخاطبان و محتوای هدفمند
  •         پیشنهادهای ارزشمند
  •         توزیع و تبلیغ
  •         جمع آوری داده‌ها
  •         تحلیل داده‌ها

کمپین‌های بازاریابی باید با در نظر گرفتن پرسونای مشتری راه‌اندازی شوند. خریداران ایده‌آل عادات خرید آنلاین و رفتارهای دیجیتالی مشترکی دارند که می‌توان آن‌ها را برای رسیدن به موثرترین استراتژی استخراج کرد. نکات ریز و درشت زیادی وجود دارد که با رعایت کردن آن می‌توان یک کمپین موفق را به ثمر رساند. پرفورمنس مارکتینگ کمک می‌کند که کمپین را به خوبی بتوان اندازه گیری کرد و به نتایجی که مورد نظراست دست یافت. توصیه می‌شود مقاله زیر را در این زمینه بخوانید:

 


صفر تا صد پرفورمنس مارکتینگ


 

 

نکات بازاریابی درونگرا در ایکامرس

بازاریابی درونگرا در ایکامرس

 

اکثر تیم‌های ایکامرس بهترین فروش را هدف خود قرار می‌دهند، با این حال اشتباهات رایجی مرتکب می‌شوند که همه معادلات را به هم می‌زند. چه شما یک برند تجاری معتبر باشید چه تنها با ایده راه‌اندازی سایت وارد بازی شده باشید، این جنبه‌های مهم می‌تواند در تصمیم گیری صحیح برای رسیدن به اهداف کمک کند.

چندین سازنده وب سایت محبوب برای ایکامرس وجود دارد. با این حال یادتان باشد که سایت ایکامرس مکانی برای شروع یادگیری نیست. این نوع سایت‌ها پیچیده‌اند. آنها به ویژه در معرض انواع تقلب در ایکامرس و حملات سایبری قرار دارند. با تراکنش‌های مالی و اطلاعات شناسایی شخصی(PII) سروکار دارند که در صورت فاش شدن، می‌توانند کل بیزینس را در معرض خطرات جدی قرار دهند.

کدام سازنده وب سایت برای ایکامرس بهترین است؟

بعضی عناصر برنامه نویسی اهمیت بسیار زیادی دارند و باید دست نخورده باشند تا سایت به درستی کار کند. شاید طراحی سایت‌های غیرفروشگاهی از دست غیر حرفه‌ای‌ها بر بیاید ولی بی تردید وب سایت‌های ایکامرسی را باید یک توسعه دهنده وب سایت با تجربه بنویسد.

توسعه‌دهنده‌های کاربلد از پلتفرم‌های زیادی در این زمینه استفاده می‌کنند. بعضی از این پلتفرم‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا ساخت وب‌سایت‌های ایکامرس جذاب و چشم‌گیر را آسان کنند.

 

لیست سازندگان وب سایت ایکامرس با بهترین امتیاز

WooCommerce

ووکامرس پلتفرمی برای ساخت وب سایت‌های ایکامرسی در وردپرس است. بلوک‌های از پیش کدگذاری شده و یک رابط کاربری ساده دارد که به عنوان افزونه بر روی سایت وردپرس نصب می‌شود. این بلوک‌ها را می‌توان روی سیستم مدیریت محتوای سایت‌های موجود یا وب سایتی جدید ایجاد کرد.

Wix

پرداخت‌های یکپارچه، گزینه‌های dropshipping، سفارشی سازی آسان و گزینه‌های طرح وفاداری برای مشتریان از مزیت‌های این پلتفرم است.

Weebly ecommerce

با این پلتفرم هر نوع وب سایتی از جمله سایت‌های ایکامرس و فروشگاه‌های آنلاین ساده را می‌توانید بسازید. قیمت پایینی دارد و به سئو و تبلیغات کمک می‌کند.

3D Cart

برنامه نویسان یا توسعه دهندگان از این سایت ساز استقبال بیشتری می‌کنند. 3D Cart دارای بعضی گزینه‌های سریع برای ساخت یک سایت سفارشی شده است.

Shopify

با سفارشی‌سازی پیشرفته، راه‌حل‌های ایکامرس را یکی پس از دیگری دریافت می‌کنید. بسیاری از برندهای معروف از Shopify استفاده می‌کنند.

Squarespace

برای راه‌اندازی و اتصال شبکه‌های اجتماعی و ادغام با سایت مناسب بوده و راه‌اندازی آسانی دارد. به خوبی با سایر سیستم‌های نرم افزاری منطبق می‌شود.

BigCommerce

اگر برنامه‌هایی برای افزایش مقیاس دارید، BigCommerce می‌تواند سایت‌های بسیار بزرگ و پیچیده را در خود جای دهد. در چندین پلتفرم بفروشید و درگاه پرداخت خود را انتخاب کنید.

Magento Commerce

Magento Commerce یک سایت ساز با اکستنشن‌های مارکت پلیس و مناسب برای ادغام بهینه است. صفحه سازهای ساده، گزینه‌های تکمیل فروشگاه و فرآیندهای B2B یکپارچه، همه بخشی از بسته‌های کاربرپسند آنها هستند.

 

چرا باید از بازاریابی ایمیلی ایکامرس استفاده کنید؟

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال مشتریان جدید در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق کمپین‌های تبلیغاتی اند. با این حال ایمیل‌های قدیمی خوب هنوز هم جایگاه بسیار مرتبطی در هر «استراتژی بازاریابی ایکامرس» دارند. کمپین‌های قطره‌ای ایمیلی اگر به دقت آزمایش و ساخته شوند، می‌توانند نتایج خوبی مثل نرخ تبدیل بالا را به دنبال داشته باشند.

اطلاعات مشتریان مثل آدرس ایمیل‌شان را در لیستی جمع‌آوری کنید تا هر زمان خواستید به آن دسترسی داشته باشید و بتوانید به طور منظم در کمپین‌های ایملی از آن استفاده کنید.

بازاریابان برای دستیابی به تمام موارد زیر به بازاریابی ایمیلی متکی‌اند:

  •  بهبود نرخ تکمیل شدن خرید در سبد خریدهای رها شده
  •  افزایش تکرار در خرید
  • تبلیغ محصولات و پیشنهادات جدید با گیمیفیکیشن
  • تقویت و افزایش لید یا سرنخ
  • ارتقای برندینگ
  • آفرهای ویژه یا خبررسانی‌های خاص
  • ایجاد مجموعه‌ای از مشتریان وفادار

بازاریابی ایمیلی ارزش این را دارد که ابزار نهایی در چرخه بازاریابی پیامکی باشد. یک لیست ایمیلی برای مشتریان وفادار و لیستی برای افرادی که تاکنون از شما خرید نکرده و سبد خرید را رها کرده‌اند درست کنید. برای هر کدامشان ایمیل‌هایی متناسب ارسال کنید.

اسکورت سرنخ‌ها از طریق یک قیف فروش ارزش وقت گذاشتن دارد. مشتریانی را که قابلیت خرید مجدد دارند در ارتباط با خود نگه دارید.

هر نوع ایمیل (از خوش آمد گویی گرفته تا تایید تراکنش تا لید شدن) را می‌توان با هدف فروش و افزایش وفاداری به برند بهینه کرد.

 

بهترین استراتژی‌های ایکامرس مارکتینگ چیست؟

هر سایت ایکامرسی می‌تواند از مجموعه‌ای از استراتژی‌های بازاریابی بهره مند شود. بی تردید نوشتن استراتژی نیاز به برنامه ریزی و تلاش زیاد دارد، از سختی‌های کار این است که استراتژی را باید مدام تغییر داد چون هیچ استراتژی یا کانال تبلیغاتی برای همیشه کار نمی‌کند.

هر برند ایکامرسی باید به طور دقیق موضوعاتی مثل  قیف بازاریابی، کمپین‌های ادز، سئوی وب سایت، جذب لید، انواع روش‌های ترغیب مشتری مثل جایزه، مسابقه، اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های متنی و بازاریابی ایمیلی را در استراتژی اش بررسی کرده و بر اساس آن دست به کار شود.

چگونه سایت ایکامرسی می‌تواند افزایش فروش داشته باشد؟

نکته اصلی در همه فعالیت‌های بازاریابی، رسیدن به نتیجه واقعی است. هر برند باید بازده واقعی پولی که برای تبلیغات، سئو یا فعالیت‌های بازاریابی خرج می‌شود را به دقت ارزیابی کند. شفاف سازی در مورد هزینه واقعی هر خرید، چرخه عمر مشتری، ارزش مشتری و موارد دیگر، معیارهای مناسبی را برای رسیدن به موفقیت فراهم می‌کند.

وقتی صحبت از روانشناسی فروش به میان می‌آید، کسب‌وکارهای ایکامرس با مشاغل حضوری تفاوتی ندارند. مقایسه فروش، تخفیف، کوپن، هدایا، اشتراک و موارد دیگر همگی باید به عنوان رویکردهای مناسب برای بهبود فروش در نظر گرفته شوند.

 

چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ(بازاریابی تاثیرگذار) را اجرا کنیم؟

چه برند ایکامرس جدیدی داشته باشید چه برندی قدیمی، بی تردید اینفلوئنسر مارکتینگ به بازاریابی کمک می‌کند. کار کردن با اینفلوئنسرها باید حساب شده باشد. مهمترین موضوعی که باید قبل از انتخاب اینفلوئنسر سنجید این است که آیا پرسونا و مخاطب هدف به اینفلوئنسر متصل است یا نه. این موضوعات در تاثیرپذیری اینفلوئنسر مارکتینگ نقشی اساسی دارد.

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری جدی در بازاریابی تاثیرگذار داشته باشید، استخدام یک کارشناس اینفلوئنسر مارکتینگ  ضرورت دارد. این فرد می‌تواند متصدی پیام‌رسانی، جبران خسارت و دستیابی به برنامه‌هایی باشد که شما را به اینفلوئنسرهای مناسب متصل می‌کند.

:heavy_check_mark:هشدار منصفانه:

اگر اینفلوئنسر مارکتینگ به درستی انجام نشود، می‌تواند آسیب بزرگی به برند شما وارد کند. این اتفاق زمانی می‌افتد اینفلوئنسر کاری انجام دهد یا چیزی بگوید که به اعتبار برند شما آسیب برساند.

:heavy_check_mark:رفتار متقلبانه:

اینفلوئنسری تقلبی موضوعی جدی است. تقلب زمانی رخ می‌دهد که اینفلوئنسرها آمار ریچ و بازدیدهای فیک به شما تحویل می‌دهند.

اینفلوئنسرهای متقلب اطلاعات غیر واقعی در مورد دسترسی خود را (با خرید فالوورهای فیک) تبلیغ می‌کنند و حتی خریدها را جعل می‌کنند (از طریق ارسال کد تبلیغاتی تقلبی و غیره). با استخدام کارشناس اینفلوئنسر مارکتینگ، دانستن چگونگی شناسایی اینفلوئنسر متقلب و داشتن روش‌هایی برای جلوگیری از استفاده تقلبی از کدهای تبلیغاتی همکاری در فروش، می‌توان از این مسائل جلوگیری کرد.

هر مرحله از راه، از استخدام اینفلوئنسرها تا تأیید نفوذ واقعی آنها، باید با داده‌های قابل اندازه گیری برای اهداف برنامه ریزی شود. به این موضوع در ادامه پرداخته‌ایم.

 

تجزیه و تحلیل بازاریابی ایکامرس و KPI

نحوه تجزیه و تحلیل و اندازه گیری موفقیت استراتژی بازاریابی ایکامرس باید مستقیما با شاخص‌های عملکرد کلیدی(KPI) که از قبل تعریف کرده‌اید مرتبط باشد.

برای تجزیه و تحلیل «بازاریابی ایکامرس»، عملکرد هر بخش باید به طور منظم ردیابی و گزارش شود. ابزارهای ردیابی KPI ایکامرس متنوعی وجود دارد که می‌توانند داشبوردهایی با تفسیر آسان ارائه دهند.

با مشخص کردن KPI اطمینان حاصل می‌کنید که پولی روی میز باقی نمانده، وب سایت برای تبدیل بهینه شده و میزان فروش مناسبی را انجام داده‌اید. در اینجا خلاصه‌ای از نحوه اندازه‌گیری فعالیت‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف آورده شده است.

 

شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال

نکته زیبا در مورد دیجیتال مارکتینگ این است که تمام داده‌های مهم نیز دیجیتالی اند و می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد. به این معنی است که قیف بازاریابی، داده‌ها را برای هر کاربر فراهم می‌کند. می‌دانید که آن کاربر از کجا آمده، چه کار کرده یا نکرده، کجا کلیک کرده و دست آخر خرید کرده یا خیر. جمع آوری و تفسیر این داده‌ها اهمیت زیادی دارد اما واقعیت این است که این داده‌ها به راحتی در دسترس نیستند بلکه برای به دست آوردن آن‌ها باید از ابزارهای مختلف استفاده کرده و زمان گذاشت.

 

KPIهای دیجیتال مارکتینگ

تولید لید

سرنخ یا لید جدید، بازدیدکنندگان جدید سایت، عملکرد جذب لید، دانلودها، هزینه به‌ازای هر لید، هزینه به‌ازای هر تبدیل، نرخ نگهداری، نرخ فرسایش(ATTRITION)، امتیاز نت پروموتر(net promoter score).

آمار وب سایت

ترافیک، بازدیدکنندگان بازگشتی، بازدیدکنندگان جدید، بازدید از هر کانال، نرخ تبدیل، صفحات در هر بازدید، میانگین زمان حضور در صفحه.

سئو

ترافیک جستجوی ارگانیک، لینک‌های ورودی و خروجی، جستجوی ارگانیک سرنخ‌ها و تبدیل‌های جدید، رتبه گوگل، رتبه کلیدواژه هدف، 10 کلمه کلیدی برتر، اعتبار صفحه، حجم ترافیک.

تبلیغات

سرنخ‌های تبلیغات پولی، تبدیل‌های تبلیغات پولی، هزینه به‌ازای هر خرید، هزینه به‌ازای هر تبدیل، نرخ کلیک، سرنخ‌های رسانه‌های اجتماعی، تبدیل رسانه‌های اجتماعی، اندازه مخاطب، نرخ تعامل.

 

متریک‌های ایکامرس

بعضی از رایج ترین معیارهای ایکامرس شامل نرخ تبدیل، نرخ تبدیل سبد خرید، نرخ پرش و بازخورد مشتری است. در هر یک از این دسته بندی‌ها، نقاط داده ریز زیادی وجود دارد، اما در ادامه نمایی کلی از اطلاعاتی که باید جمع آوری کنید ذکر کرده ایم.

درآمد ناخالص

واضح ترین و مهم ترین معیار برای ای کامرس، درآمد ناخالص است. از آنجایی که آمارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد، این یکی باید اولویت بندی شود و همه داده‌های دیگر در پرتو تأثیر آن بر نتیجه تفسیر شوند.

بسیاری از عناصر استراتژی بازاریابی ایکامرس (از اکستنشن‌های کوپن تا استراتژی کوپن ضعیف) در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند درآمد  را کاهش دهند. بنابراین باید در سریع ترین زمان شناسایی و خنثی شوند.

نرخ تبدیل

چند نفر از آن‌هایی که به سایت می‌آیند در آخر خرید می‌کنند؟

دانستن این داده‌ها نه فقط برای هر بازدیدکننده سایت، بلکه برای تجزیه و تحلیل عملکرد مهم است؛

بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سایت می‌آیند و آن‌هایی که مشتری وفادار بوده و چندین بار به سایت سر زده‌اند چقدر خرید می‌کنند؟

الگوی رفتاری چیست؟

به یاد داشته باشید که معیارهای مبهم مانند بازدید از سایت (حتی بازدیدهای چند صفحه‌ای) منعکس کننده پول کسب شده برای ایکامرس نیستند. به کاربران نیاز دارید تا سبد خرید و پول نقد را پر کنند. بنابراین آن بازدیدکننده سایت باید تبدیل به یک مشتری و خریدار شود. این داده‌ها باید ردیابی شوند و به استراتژی‌های تبلیغات مرتبط شوند.

 


برای تحلیل درست تر از سبد خرید  و ورودی‌های سایت مقاله تاثیر تقلب بر کسب و کارهای ایکامرس را در لینکدین بخوانید.


نرخ تبدیل سبد خرید

چرخ دستی‌های رها شده در پلت‌فرم‌های ایکامرسی نسبت به فروشگاه‌های حضوری مسئله‌ای جدی‌تر به شمار می‌روند. در فروشگاه حضوری اگر مشتریان یک سبد خرید کامل را رها کنند و آن را به صندوق نبرده و حساب نکنند، همه چشم‌ها آن‌ها را قضاوت می‌کند ولی در فروشگاه آنلاین چشم قضاوت کننده‌ای وجود ندارد. ماهیت خصوصی و تفریحی خرید آنلاین خیلی وقت‌ها باعث رها شدن سبد خرید می‌شود.

میانگین نرخ رها شدن سبد خرید نزدیک به 70 درصد است. در دستگاه‌های تلفن همراه، این میزان به 81 درصد می‌رسد. باید نرخ تبدیل سبد خرید خود را بدانید، زیرا بر هر آمار دیگری که جمع آوری می‌کنید تأثیر می‌گذارد.

نرخ پرش

اگر بارگزاری وب سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، مطمئن باشید که بازدیدکنندگان در آن جا نمی‌مانند. به یاد داشته باشید که اکثر بازدیدکنندگان در دستگاه‌های تلفن همراه و احتمالا در حال حرکت اند. بنابراین در نظر داشته باشید که آیا وب سایت به اندازه کافی سریع بارگذاری می‌شود که در طول چراغ توقف دیده شود؟ یا در حین راه رفتن؟ در طول یک استراحت تبلیغاتی؟ این زمان‌ها می‌تواند همان لحظه‌هایی باشد که افراد به سایت مراجعه می‌کنند.

نرخ پرش بالا (تعداد افرادی که به سایت می‌آیند و سپس بدون بازدید از صفحه دوم آن را ترک می‌کنند) یک نقطه داده مهم است که می‌تواند به طور چشمگیری بر درآمد شما تأثیر بگذارد. آن را نادیده نگیرید. درستش کنید.

نظرات مشتریان و رتبه بندی محصول

رتبه بندی در ای کامرس بسیار مهم است. آخرین باری که چیزی در دیجی کالا خریدید که سه ستاره یا کمتر داشت چه زمانی بود؟ اگر پاسخ شما «هرگز» است، منظور ما را متوجه می‌شوید.

هر برند ایکامرس به روشی ثابت برای درخواست و انتشار بازخورد مشتری و رتبه بندی محصول نیاز دارد. برندهای بزرگ عکس‌ها و حتی فیلم‌ها را از خریداران خوشحال جمع آوری می‌کنند. محتوای تولید شده توسط کاربر ممکن است در بعضی موارد وارد بازاریابی تأثیرگذار(اینفلوئنسر مارکتینگ) شود. این شیوه‌ها برای اثبات اجتماعی با هدف متقاعد کردن بازدیدکنندگان برای خرید موثر است. دانستن آمار رضایت از محصول برای ادامه رشد حیاتی است.

دژینو؛ حفاظت از درآمد با بهینه کردن تبلیغات کلیکی

از موثرترین روش‌ها برای تبلیغات آنلاین، تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی می‌تواند در گوگل ادز یا از طریق پلتفرم‌های داخلی مثل یکتانت و مدیا اد و سنجاق و صبا ویژن انجام شود. در این نوع بازاریابی که از همه پرخرج تر و در عین حال تاثیرگذارتر است تبلیغ شما بر روی سایت‌های دیگر به صورت بنر یا یک تبلیغ همسان قرار گرفته و توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. شیوه پرداخت در این نوع تبلیغات معمولا به‌ازای کلیک و ورودی‌هایی است که با اهداف مختلفی که در kpi تعریف شده همخوانی دارد.

با این حال بخش مهمی از کلیک‌های ورودی که باید بابت آن‌ها پول پرداخت کنید تقلبی و نامعتبرند. این کلیک‌ها توسط ربات‌های مخرب انجام می‌شوند و بودجه تبلیغات شما را نابود می‌کنند. برای رهایی از این مشکل، هوش مصنوعی به کمک کمپین‌ها آمده. پلتفرم کشف تقلب دژینو با کمک هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در کل مسیر تبلیغات آنلاین ورودی‌ها را رصد کرده و با شناسایی کلیک‌های نامعبر و سایت‌های منتشر کننده آن‌ها، جلوی ورودشان را گرفته و عملکرد کمپین را بهبود می‌بخشد.

اگر می‌خواهید با کمک بازاریابی ایکامرس وبسایت تجارت الکترونیک خود را به یک برند تاثیرگذار تبدیل کنید و هر روز به فروش و درآمدتان بیفزایید چاره‌ای ندارید که در همه بخش‌ها، علمی رفتار کنید و از بهترین روش‌ها و ابزارها برای رسید به هدفتان بهره ببرید. پیروز و سربلند باشید.  

 

دیدگاه‌ها

  • Sadegh

    دی 18, 1401

    خیلی عالی بود! مطلب جامع و کاملی درباره ایکامرس تهیه‌ کردید، ایده های خوبی ب آدم می دهد

    پاسخ
  • Milad

    بهمن 10, 1401

    فرق ایکامرس با سوشال کامرس چیه؟

    پاسخ
    • عفیفه خدنگی

      بهمن 22, 1401

      بهتره برای پاسخ به شما سوشال کامرس رو تعریف کنیم. سوشال کامرس زمانی اتفاق می‌افته که فرآیند فروش محصول و خدمت به‌طور مستقیم از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام بشه. با سوشال کامرس کل تجربه خرید از اورنس تا پرداخت در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شه. این نوع تجارت در ایران خودمون توی کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه مد و پوشاک نمود زیاد داره چون بخش مهمی از فروش اون‌ها در اینستاگرام اتفاق می‌افته

      پاسخ

ارسال نظر

0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop