دانلود و پشتیبانی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

s f

اطلاعات تماس
ایران چهارمحال و بختیاری
شهرکرد خیابان اول
youremail@yourdomain.com
038312345678

دژینو | dezhino

آیا مسدود کردن IP کاربران برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات گوگل ادز موثر است؟

نویسنده : عارف شعبانی | تاریخ بروزرسانی : 1403/05/13

 

در چند سال اخیر احتمالا شما هم مثل خیلی از کسب و کارهای دیگه بودجه ای را برای تبلیغات گوگل ادز در نظر گرفتید، اما متوجه شدید این بودجه می تواند توسط رقبای شما به راحتی از بین برود. پس تصمیم گرفتید تا دست به کار شوید و کمپین خودتان را نجات دهید. در این مقاله قصد داریم خیلی مستقیم و به دور از حاشیه روش مسدود کردن IP که برای جلوگیری از تقلب در گوگل ادز وجود دارد را بررسی و نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیریم. در ابتدا بطور مختصر روش های تقلب در تبلیغات گوگل ادز در ایران را توضیح می دهیم و سپس به شیوه مسدود کردن IP و اینکه آیا این روش موثر است یا خیر می پردازیم.

روش های مرسوم تقلب گوگل ادز در ایران

در تبلیغات گوگل ادز، کسب و کارها معمولا روی کلمات کلیدی خاصی که مربوط به حوزه فعالیت خودشان می شود تبلیغات(ادز) خود را شروع می کنند. شما BID دلخواهتان را روی کلمه مورد نظرتان اعمال کرده اید و در صورتی که بخواهید ورودی بیشتری بگیرید باید این رقم را افزایش دهید. تا این مرحله بنظر همه چیز خوب و جذاب است ولی موضوع اینجاست که رقبای شما هم آن به دنبال نمایش ادز خود در آن کلمه کلیدی هستند و می خواهند مشتری بیشتری را با هزینه کمتر جذب کنند. یک راه غیر اخلاقی ولی کاربردی این است که همزمان هم بودجه شما را از بین ببرند و هم بعد از آن (احتمالا با BID کمتر) تبلیغات خودشان را بیشتر نمایش دهند. 

رقبا برای اینکه شما را از گردونه تبلیغات گوگل ادز بیرون کنند و همزمان پول شما را از بین ببرند می توانند از بات(Bots) یا کلیک فارم(Click Farm) استفاده کنند. هر دو روش به دنبال یک هدف است، اینکه روی تبلیغات شما کلیک کنند و شما به ازای هر کلیک پول پرداخت کنید تا جایی که کیف پول شما خالی شود و دیگر تبلیغات شما نمایش داده نشود.

 

 در روش بات، رقیب شما باید با پرداخت هزینه یا صرف زمان تکه کدی را برای اتومات کردن فرایند جستجو و کلیک رو تبلیغات شما آماده کند. این روش نیازمند صرف هزینه یا زمان است و به دلیل فنی بودن بیشتر در شرکت هایی دیده می شود که تیم برنامه نویس دارند و می توانند بات را اجرا کنند و در طول زمان آن را بهبود دهند.

 

در روش کلیک فارم که بیشتر در کسب و کارهای آفلاین مانند خدمات منزل، تعمیر کولر، اسباب و اثاثیه کشی و غیره بیشتر مشاهده می شود به این صورت است که پرسنل رقیب اقدام به سرچ کردن روی کلمه کلیدی مورد نظر می کنند و سپس روی تبلیغات(ادز) رقبای خود کلیک می کنند. این روش نیاز به دانش فنی ندارد و به سادگی می شود آن را با حتی یک پرسنل انجام داد.

روش های مسدود کردن IP 

حالا که با دو روش تقلب گوگل ادز آشنا شده اید احتمالا بتونید حدس بزنید که روش مسدود کردن IP چه کمکی به شما می کند. شما با شناسایی IP های مشکوک ورودی به سایتتان و بستن آنها تلاش می کنید تا جلوی تقلب را بگیرید. قبل از اینکه سراغ موثر بودن این روش برویم در این بخش قصد داریم تا روش های پیدا کردن و بستن IP را یاد بگیریم.

اگر لیستی از IP دارید که در گوگل ادز قصد دارید تا تبلیغات به آنها نمایش داده نشود کافی است IP مورد نظر را Exclude کنید. برای این کار از سمت چپ روی Setting کلیک کنید و سپس وارد  IP Exclusions شوید و IP های مورد نظر را وارد کنید. برای آموزش کامل مقاله “چگونه یک IP Address را در گوگل ادز مسدود کنیم؟” را مطالعه کنید.

برای اینکه لیست IP های ورودی به سایتتان را جمع آوری کنید، اگر سایت شما وردپرس است می توانید از افزونه های مختلفی استفاده کنید. با کمی جستجو پلاگین های زیادی را می توانید برای مشاهده IP کاربران ورودی به سایتتان پیدا کنید برای مثال می توانید پلاگین user ip and location را استفاده کنید. 

اگر سایت شما وردپرس نیست، پس توسط یک Web server در حال سرو(Serve) شدن است. وب سرور ها وظیفه دارند تا کاربر را به مسیری که قصد مشاهده آن را دارد هدایت کند. در صورتی که مسیر درست وارد نشده باشد به کاربر پیام خطای مناسب را نمایش دهد و یا اگر آن مسیر نیاز به مجوز خاصی(برای مثال لاگین) داشته باشد کاربر را به مسیر دیگری هدایت کند. پر استفاده ترین وب سرور ها Nginx یا Apache هستند و به احتمال زیاد سایت شما توسط یکی از این وب سرور در حال ارائه خدمت است. برای مشاهده لیست IP های کاربران ورودی در این دو وب سرور کافی است تا لاگ فایل وب سرور را مشاهده و IP ها و زمان ورود و مسیری که قصد مشاهده داشتند را استخراج کنید. برای دسترسی به این لاگ فایل ها نیاز دارید تا از تیم فنی یا ادمین سایت خود این فایل ها را بخواهید.

تا اینجا لیستی از IP  های ورودی را داریم و می دانیم چطور آنها را در گوگل ادز مسدود کنیم. ولی آیا داشتن لیستی از IP های ورودی به تنهایی کافی است؟ کدام یک از این IP ها کاربر واقعی و کدام رقیب ماست که در حال تقلب است؟

آیا مسدود کردن IP موثر است؟

پاسخ کوتاه آن بله است. به شرطی که IP  متقلب را از بین IP کاربران واقعی شناسایی و حتما آن را مسدود کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره شد شما لیستی از IP  های ورودی به سایتتان را دارید و نه IP  افرادی که در حال تقلب هستند. پس این شما هستید که یا بر اساس تحلیل داده یا با استفاده از ابزار های مختلف IP افراد متقلب را شناسایی می کنید. برای مثال بسیاری از افراد لیست ورودی به سایت را بررسی و IP هایی که بیش از تعداد دفعات خاصی وارد سایت شده اند را در لیست قرار می دهند. اگر رقیب IP خود را تغییر دهد تا شناسایی نشود چطور آن را شناسایی کنیم؟ توجه داشته باشید که شما در زمانی که لیست را آماده می کنید به سادگی نمی توانید آنهایی که از طریق گوگل ادز وارد شده اند را جدا کنید بنابراین شما IP هایی که مستقیم وارد شده اند را هم مسدود می کنید. این موضوع زمانی مشکل ایجاد می کند که شما با محدودیت ۵۰۰ تایی مسدود سازی IP گوگل مواجه می شوید.

مسدود کردن IP های مشکوک مانند یک شمشیر دو لبه است که اگر درست استفاده نشود می تواند به کسب و کار شما ضرر وارد کند. برای مثال شما IP های مشکوکی را مسدود کنید که اصلا از طریق تبلیغات شما وارد نشده اند و به دلیل محدودیت گوگل شما IP هایی که در حال از بین بردن بودجه شما هستند را نمی توانید درون IP Exclusions لیست قرار دهید. به همین دلیل است که ابزارهای تشخیص تقلب در تبلیغات آنلاین با استفاده از تکنولوژی های مختلف مانند هوش مصنوعی در حال به روز رسانی خدمات خود هستند تا بتوانند IP های مشکوک را در هر کانال سریع تشخیص داده و بطور موثری جلوی هدر رفت بودجه تبلیغات گوگل ادز را بگیرند. 

 

سخن پایانی

در این مقاله شما با دو روش بات و کلیک فارم که روش های مرسوم تقلب در تبلیغات گوگل ادز در ایران هستند آشنا شدید. همچنین یاد گرفتید که چطور لیستی از IP های ورودی به سایتتان را استخراج کنید. اما این نکته را همیشه مد نظر قرار دهید که این لیست کاربران ورودی به سایتتان است و نه IP های مشکوک و نکته بعدی اینکه متقلبان میتوانند با روش های مختلف IP های خود را تغییر دهند. پس این موضوع را در نظر بگیرید که قبل از هدر رفتن بودجه شما باید آنها را تشخیص دهید و جلوی آنها را بگیرید. با استفاده از ابزارهای تشخیص تقلب به راحتی با هزینه کم  می توانید در لحظه IP های تقلبی را بدون هیچ تلاشی شناسایی و آنها را در IP Exclusion لیست گوگل قرار دهید.

 

ارسال نظر

enemad-logo
0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop